7 redenen om te kiezen voor dagschoonmaak

De schoonmaak in jouw organisatie naar een hoger plan tillen? Overweeg dan dagschoonmaak in te kopen. Dat heeft positieve effecten op de beleving, omgevingskwaliteit, de schoonmaakbranche én op jouw eigen imago.

1. Beter schoonmaakresultaat

Door de zichtbaarheid en het contact met medewerkers voelt de schoonmaker zich meer betrokken bij je organisatie. Dat heeft ook een positief effect op de schoonmaakkwaliteit. En er is minder wisseling van schoonmaakmedewerkers dus een constanter schoonmaakresultaat. Bovendien zijn stof en vlekken beter te zien bij daglicht. En als medewerkers zien hoe er wordt schoongemaakt, beoordelen ze de kwaliteit van de schoonmaakdiensten hoger.

2. Passend bij jouw behoeften

Door dagschoonmaak is er meer contact met de gebruikers. De schoonmaker leert de collega’s kennen en ziet hoe ruimten gebruikt worden. Hij of zij kan met medewerkers meedenken en ze adviseren. En valt er onverwachts een kop koffie om, dan is de schoonmaker meteen in de buurt. Individuele behoeften per werkplek zijn snel af te stemmen met de leidinggevende (de schoonmaker kan niet altijd zomaar afwijken van het programma).

3. Betere communicatie over schoonmaak

Als je laat schoonmaken tijdens kantooruren, leren schoonmakers andere medewerkers en vaste bezoekers kennen. Dat bevordert de schoonmaakbeleving. Als opdrachtgever is het ook makkelijker communiceren over eventuele schoonmaakwensen en calamiteiten omdat jullie tegelijkertijd op de locatie aanwezig zijn. Afstemming over het programma en middelen en materialen – zoals rolvegers en geluidsarme stofzuigers – zorgen voor minimale overlast.

4. Meer bewustzijn bij gebruikers

Schoonmaken werkt aanstekelijk. Doordat pandgebruikers zien wat er is schoongemaakt proberen ze dit zelf ook langer schoon te houden. Ze zijn minder geneigd vermijdbare troep achter te laten. Denk aan het opruimen van lege koffiebekers of het aanschuiven van de stoelen. De afdeling werkt dus samen aan het gewenste resultaat en de uitstraling van het pand.

5. Kostenbesparing

Doordat de schoonmaker tijdens uren werkt dat iedereen aanwezig is, bespaar je energie (licht en klimaat). Gebouwen hoeven ’s avonds niet langer open te blijven. En er is minder toezicht en beveiliging buiten kantooruren nodig. Je hoeft ook geen sleutels of alarmcodes meer te verstrekken. En door meer bewustzijn en minder vervuiling door de gebruikers zelf, bespaar je ook op het benodigde schoonmaakonderhoud.

6. Meer erkenning voor de schoonmaker

Schoonmakers willen hun werk zo goed mogelijk doen en halen daar voldoening uit. Maar door pandgebruikers worden ze vaak niet gezien en gewaardeerd. Door dagschoonmaak, sociale contacten en de profilering van de schoonmaker als gastvrije servicemedewerker, neemt de erkenning voor de schoonmaker toe. Een mooie maatschappelijke ontwikkeling!

7. Sociaal werkgeverschap

Neem je dagschoonmakers aan, dan help je mee aan meer erkenning voor schoonmakers én aan een gezonde balans tussen werk en privé. Dagschoonmakers werken meer uren per dag op een locatie en kunnen hun werkzaamheden over de dag verdelen. Ze doen veel ervaring op en hebben geen aanvullende banen nodig voor een volledig inkomen. Dat geeft hen meer rust en werkplezier en het vermindert verloop en ziekteverzuim. Daar wil jij toch aan bijdragen?

Voorwaarde: gastvrij schoonmaken

Redenen genoeg dus om te kiezen voor dagschoonmaak. Het vraagt wel bepaalde competenties van de meer zichtbare schoonmakers. Gelukkig ondersteunen schoonmaakbedrijven hun medewerkers hierin, bijvoorbeeld met een training hospitality. Want behalve vaktechnische kennis, zijn ook taalbeheersing, persoonlijke verzorging en gastvrijheid belangrijk. Hun houding en gedrag speelt een grote rol bij de beleving van de facilitaire dienstverlening. Schoonmakers moeten zich bijvoorbeeld afvragen: staat de materiaalwagen niet in de weg? Is de vloer niet te nat? Heeft er niemand last van de stofzuiger? Goede dagschoonmakers zijn zich bewust van hun gastheerschap, en helpen jouw organisatie vooruit.

Meer weten over inkoop en facility management

Meer leren over het inkopen van onder meer schoonmaak? Bekijk dan eens deze opleidingen en programma’s over inkoopmanagement. Zoals het 1-jarige HBO-programma Inkoopmanagement.

Wil je je kennis over facility management vergroten, dan is de erkende HBO Bachelor Facility Management iets voor jou. Er bestaan ook opleidingen facilitaire dienstverlening op MBO-niveau, zoals de 2-jarige opleiding  MBO Facilitair Leidinggevende niveau 4.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder