7 redenen om te kiezen voor dagschoonmaak

De schoonmaak in jouw organisatie naar een hoger plan tillen? Overweeg dan dagschoonmaak in te kopen. Dat heeft positieve effecten op de beleving, omgevingskwaliteit, de schoonmaakbranche én op jouw eigen imago.

1. Beter schoonmaakresultaat

Door de zichtbaarheid en het contact met medewerkers voelt de schoonmaker zich meer betrokken bij je organisatie. Dat heeft ook een positief effect op de schoonmaakkwaliteit. En er is minder wisseling van schoonmaakmedewerkers dus een constanter schoonmaakresultaat. Bovendien zijn stof en vlekken beter te zien bij daglicht. En als medewerkers zien hoe er wordt schoongemaakt, beoordelen ze de kwaliteit van de schoonmaakdiensten hoger.

2. Passend bij jouw behoeften

Door dagschoonmaak is er meer contact met de gebruikers. De schoonmaker leert de collega’s kennen en ziet hoe ruimten gebruikt worden. Hij of zij kan met medewerkers meedenken en ze adviseren. En valt er onverwachts een kop koffie om, dan is de schoonmaker meteen in de buurt. Individuele behoeften per werkplek zijn snel af te stemmen met de leidinggevende (de schoonmaker kan niet altijd zomaar afwijken van het programma).

3. Betere communicatie over schoonmaak

Als je laat schoonmaken tijdens kantooruren, leren schoonmakers andere medewerkers en vaste bezoekers kennen. Dat bevordert de schoonmaakbeleving. Als opdrachtgever is het ook makkelijker communiceren over eventuele schoonmaakwensen en calamiteiten omdat jullie tegelijkertijd op de locatie aanwezig zijn. Afstemming over het programma en middelen en materialen – zoals rolvegers en geluidsarme stofzuigers – zorgen voor minimale overlast.

4. Meer bewustzijn bij gebruikers

Schoonmaken werkt aanstekelijk. Doordat pandgebruikers zien wat er is schoongemaakt proberen ze dit zelf ook langer schoon te houden. Ze zijn minder geneigd vermijdbare troep achter te laten. Denk aan het opruimen van lege koffiebekers of het aanschuiven van de stoelen. De afdeling werkt dus samen aan het gewenste resultaat en de uitstraling van het pand.

5. Kostenbesparing

Doordat de schoonmaker tijdens uren werkt dat iedereen aanwezig is, bespaar je energie (licht en klimaat). Gebouwen hoeven ’s avonds niet langer open te blijven. En er is minder toezicht en beveiliging buiten kantooruren nodig. Je hoeft ook geen sleutels of alarmcodes meer te verstrekken. En door meer bewustzijn en minder vervuiling door de gebruikers zelf, bespaar je ook op het benodigde schoonmaakonderhoud.

6. Meer erkenning voor de schoonmaker

Schoonmakers willen hun werk zo goed mogelijk doen en halen daar voldoening uit. Maar door pandgebruikers worden ze vaak niet gezien en gewaardeerd. Door dagschoonmaak, sociale contacten en de profilering van de schoonmaker als gastvrije servicemedewerker, neemt de erkenning voor de schoonmaker toe. Een mooie maatschappelijke ontwikkeling!

7. Sociaal werkgeverschap

Neem je dagschoonmakers aan, dan help je mee aan meer erkenning voor schoonmakers én aan een gezonde balans tussen werk en privé. Dagschoonmakers werken meer uren per dag op een locatie en kunnen hun werkzaamheden over de dag verdelen. Ze doen veel ervaring op en hebben geen aanvullende banen nodig voor een volledig inkomen. Dat geeft hen meer rust en werkplezier en het vermindert verloop en ziekteverzuim. Daar wil jij toch aan bijdragen?

Voorwaarde: gastvrij schoonmaken

Redenen genoeg dus om te kiezen voor dagschoonmaak. Het vraagt wel bepaalde competenties van de meer zichtbare schoonmakers. Gelukkig ondersteunen schoonmaakbedrijven hun medewerkers hierin, bijvoorbeeld met een training hospitality. Want behalve vaktechnische kennis, zijn ook taalbeheersing, persoonlijke verzorging en gastvrijheid belangrijk. Hun houding en gedrag speelt een grote rol bij de beleving van de facilitaire dienstverlening. Schoonmakers moeten zich bijvoorbeeld afvragen: staat de materiaalwagen niet in de weg? Is de vloer niet te nat? Heeft er niemand last van de stofzuiger? Goede dagschoonmakers zijn zich bewust van hun gastheerschap, en helpen jouw organisatie vooruit.

Meer weten over inkoop en facility management

Meer leren over het inkopen van onder meer schoonmaak? Bekijk dan eens deze opleidingen en programma’s over inkoopmanagement. Zoals het 1-jarige HBO-programma Inkoopmanagement.

Wil je je kennis over facility management vergroten, dan is de erkende HBO Bachelor Facility Management iets voor jou. Er bestaan ook opleidingen facilitaire dienstverlening op MBO-niveau, zoals de 2-jarige opleiding  MBO Facilitair Leidinggevende niveau 4.

Over de auteur

Deel dit artikel

Heb je een vraag?

De beste match voor jou

Interessante artikelen

Communicatie
Klantcontactmedewerkers efficiënt opleiden, zo doe je dat
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Persoonlijke effectiviteit
Mindful klantcontact
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Werk en studie
Virtual Classroom vs. e-learning

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder
Communicatie
Zeven tips voor het ontwikkelen van klantcontactmedewerkers!

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder