Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie was de druk op de zorg ongekend hoog. Nog steeds kampt de sector met personeelstekorten, vergrijzing en hoog ziekteverzuim. Hoe ga je hier als zorgmanager mee om? En welke kennis en vaardigheden zijn daarbij onmisbaar?
Zorgmanager, zorgregisseur, zorgcoördinator, (team)hoofd, locatie- of regiomanager… Dit zijn slechts een paar van de vele functietitels die je tegenkomt in de zorg, en die we voor het gemak onder de noemer ‘zorgmanager’ scharen. Binnen al deze functies hebben mensen namelijk de taak om minimaal één team binnen hun zorginstelling te managen.
Natuurlijk hangt je exacte takenpakket af van de grootte en het type zorginstelling waarin je werkt. Zo kun je in een kleinschalige instelling ook de administratie en HR-zaken op je nemen, terwijl daar bij grotere bedrijven vaak aparte afdelingen voor zijn.
Dat de zorg altijd in verandering is, betekent dat een zorgmanager vanzelfsprekend ook te maken krijgt met voortdurende veranderingen in het werkveld. Door je te verdiepen in veranderingen, trends en ontwikkelingen zorg je dat je optimaal bent voorbereid op nieuwe ontwikkelingen en eventuele problemen. Je hebt als zorgmanager zeker een streepje voor als je weet hoe niet alleen de zorgsector in elkaar zit, maar ook hoe het er binnen je eigen organisatie aan toe gaat.
Zelfs de beste manager kan niet met honderd procent zekerheid zeggen wat de toekomst zal brengen en waar de zorg over vijf jaar zal staan. Dat is iets dat tijdens de coronapandemie pijnlijk duidelijk werd. Toch is het goed om de trends en ontwikkelingen in de zorg te blijven volgen en te weten waar mogelijke knelpunten zitten: hoe zit het bijvoorbeeld met het imago van de zorg? Wat betekent de krappe arbeidsmarkt voor het aantrekken van nieuw personeel?
Naast kennis van de zorgsector moet je als zorgmanager natuurlijk ook weten hoe de organisatie waarin je werkt in elkaar zit. Wanneer je zelf eerst hebt ervaren hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, is het makkelijker om je in te leven in het team dat je aanstuurt. Kennis van de instelling waarin je werkt is ook nuttig om te koers van de organisatie te bepalen en waar voor jouw team de kansen en uitdagingen liggen.
Naast de basisvaardigheden die elke manager heeft, zoals goed kunnen leidinggeven, delegeren en plannen, zijn de volgende skills door de jaren heen steeds belangrijker geworden:
Als je genoeg kennis van de zorgsector, je eigen vakgebied en organisatie hebt, ben je al een heel eind. Maar de beste zorgmanagers herkennen daarnaast ook situaties en leggen hier verbanden tussen. Zo spelen ze moeiteloos in op nieuwe uitdagingen.
Je helpt je team om beter om te gaan met veranderingen binnen het werkgebied en biedt een luisterend oor. Geen enkele medewerker is hetzelfde; de een vindt verandering spannend en kan er maar lastig mee omgaan, de ander draait er zijn hand niet voor om. Aan jou de taak om iedereen zo goed mogelijk te begeleiden en ondersteuning te bieden waar nodig.
Een dynamische werkomgeving vraagt om flexibele managers met veel aanpassingsvermogen. Natuurlijk helpt het als je al veel werkervaring in het vakgebied hebt, maar er komt vaak meer bij kijken. Het goede nieuws: improviserend vermogen kun je trainen. Door in kansen en mogelijkheden te denken in plaats van beperkingen. Een open mindset en goede communicatieve vaardigheden kunnen je hierbij helpen.
Is een carrière als zorgmanager jou op het lijf geschreven, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met een opleiding van ISBW weet je zeker dat je er komt! Benieuwd welke opleidingen je bij ISBW kunt volgen op het gebied van zorgmanagement? Bekijk dan eens alle ISBW-opleidingen richting zorgmanagement.