Zo creëer je een lerende organisatie

Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven, die op verschillende vlakken ‘up-to-date’ moeten blijven. Denk bijvoorbeeld aan constante resultaatverbetering, innovatie, het gebruik van nieuwe technieken, eisen van klanten en de druk van concurrenten. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je bestand bent tegen al deze veranderingen? Precies! Door een lerende organisatie te creëren. 

Samen leren

Om je als organisatie verder te ontwikkelen, is het essentieel dat medewerkers op persoonlijk vlak ook progressie kunnen maken. Daarom is het belangrijk dat het personeel opleidingen en trainingen kan volgen om hun kennis en vaardigheden te verbreden én toe te passen. Op die manier kun je met je bedrijf inspelen op de sterk veranderende omgeving. Maar het volgen van een opleiding of cursus is natuurlijk niet de enige manier om te leren; ook door te leren van ervaringen én van elkaar boek je vooruitgang.  

Inspelen op veranderingen

Om goed te kunnen anticiperen op de steeds groter wordende veranderingen, moet je als organisatie aandacht hebben voor de volgende punten.

1. Zorg voor stabiliteit

Organisaties en mensen veranderen. Maar de kunst is om stabiliteit in de organisatie te brengen, zodat medewerkers niet zenuwachtig worden van veranderingen.

2. Focus op groeimindset

In lerende organisaties is het belangrijk dat mensen ook zelf geloven dat ze zich kunnen ontwikkelen door te leren en ervaringen op te doen. Zorg dus dat er voldoende focus is op deze groeimindset binnen het bedrijf.

3. Sta open voor reflectie

Het is belangrijk dat je als organisatie aan reflectie doet, want dit levert feedback op die je weer kunt gebruiken om de organisatie te verbeteren.

4. Bevorder ongeremdheid

Niet iedereen is even mondig, maar probeer een bedrijfscultuur te creëren waarin iedereen zijn zegje durft te doen. Ook is het nuttig om mensen aan boord te hebben die ‘out of the box’ denken. Geef die mensen alle ruimte om hun mening te uiten en sta ook open voor die mening. 

Belangrijke rol voor management 

Als management van een organisatie heb je dus de taak om een lerende organisatie te creëren die zich verder ontwikkelt en makkelijker met veranderingen kan omgaan. Dat gaat alleen gepaard met goed leiderschap, of het nu gaat om ondersteuning, coaching, begeleiding of een transitie binnen de organisatie. En dan komen we weer terug bij stabiliteit, precies dát wat jouw organisatie nodig heeft in een sterk veranderende omgeving!

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder