Coach worden: iedereen mag het

Steeds meer Nederlanders schakelen een coach in voor hun persoonlijke of werkgerelateerde problemen. Maar ook steeds meer Nederlanders bieden zichzelf aan als coach. Het is een vrij beroep. Iedereen mag zich coach noemen. Maar consumenten willen natuurlijk wel zeker weten dat ze bij een professional aankloppen.

Soorten coaches

Mensen werken tegenwoordig graag aan hun persoonlijke ontwikkeling en zoeken hulp voor en in allerlei situaties. Zo bestaat de loopbaancoach, stresscoach, kindercoach, budgetcoach, bedrijfscoach enzovoorts. En wat dacht je van de wandelcoach, flirtcoach of afvalcoach? Een coach in de sportschool helpt je om spieren te kweken. Maar een ander soort coach kan net zo goed een leidinggevende van een bedrijf leren omgaan met stress. Gecoacht worden is niets meer om je voor te schamen. Wie wil er nou niet minder stress en meer productiviteit in zijn of haar leven?

Iedereen kan coach worden

De behoefte aan coaching is enorm gestegen en daar spelen veel ambitieuze professionals op in. Want ja, iedereen kan coach worden. Sommigen die zelf bijvoorbeeld een burn-out hebben gehad, willen vanuit hun ervaring ook lotgenoten helpen. Of ze zijn zo enthousiast over hun eigen aanpak dat ze er zelfs een boek over schrijven. In principe kunnen zij zich coach noemen. Maar heeft zo iemand wel de competenties om anderen deskundig te helpen?

Opleidingen en trainingen tot coach

Vooral veel over jezelf vertellen maakt je geen goede coach. Als coach moet je juist een ander laten praten en inzichten helpen ontstaan. Je bent iemand die inspireert, motiveert en ondersteunt. Coachen doe je bovendien niet alleen face-to-face, maar ook steeds meer via online kanalen. Je leert er alles over tijdens opleidingen en trainingen en door veel te praten met collega’s. Zorg dat je opleiding wordt erkend door een beroepsorganisatie.

Onderscheid jezelf als coach

Nu steeds meer mensen een coach zoeken, wil je je blijven onderscheiden als expert. Je moet blijven investeren in jezelf, bijvoorbeeld door bijscholing. En blijf zichtbaar, ook online. Ontdek in dit blog ook hoe je de digitalisering in jouw voordeel kunt laten werken. Als goed opgeleide coach is het meestal geen probleem om klanten te vinden. Helemaal als je jezelf specialiseert in een bepaalde regio of doelgroep.

Keurmerk voor coaches

Schrijf je ook in bij bijvoorbeeld NOBCO, de Nederlandse beroepsorganisatie voor coaches. Dit is de grootste beroepsorganisatie van professionele coaches in Nederland. En laat je certificeren voor het Europese keurmerk voor beroepscoaches EIA. Daarmee bewijs je jouw kwaliteit en professionaliteit. Daarnaast zijn vertrouwen en de klik met een cliënt natuurlijk ook erg belangrijk voor de coachingsresultaten. 

Een goede coach worden

Ook coach worden of je huidige coachingsvaardigheden verbeteren? Zorg dat je de juiste papieren hebt. Kijk eens rond tussen de opleidingen en trainingen over coaching.

Over de auteur

Deel dit artikel

Heb je een vraag?

De beste match voor jou

Interessante artikelen

Communicatie
Klantcontactmedewerkers efficiënt opleiden, zo doe je dat
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Persoonlijke effectiviteit
Mindful klantcontact
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Werk en studie
Virtual Classroom vs. e-learning

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder
Communicatie
Zeven tips voor het ontwikkelen van klantcontactmedewerkers!

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder