Succesvol zijn en blijven met 21e-eeuwse vaardigheden

Wat zijn de kernvaardigheden van de toekomst? Het antwoord op die vraag begint bij de 21e-eeuwse vaardigheden en het advies van Platform Onderwijs 2032. Wie ook na de coronatijd succesvol wil zijn én blijven, doet er goed aan die vaardigheden nu al te ontwikkelen. De focus op Learning Agility helpt daarbij.

ICT-vaardigheid aan kop

Eerst maar even die 21e-eeuwse vaardigheden. Dit is een lijst met 7 skills die wereldwijd zijn erkend als fundamenteel voor leven en werken in onze eeuw. Aan kop staat, dat zal niemand verbazen, de vaardigheid in ICT. Eigenlijk is dat dé voorwaarde voor de overige 6 vaardigheden: samenwerken, communicatie, probleemoplossend vermogen en zelfredzaamheid, creativiteit, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden.

ICT wordt ook wel de enige écht nieuwe vaardigheid genoemd. De andere vaardigheden zijn immers niet nieuw. Toch worden ook deze tot de 21e-eeuwse vaardigheden gerekend, omdat we juist deze vaardigheden, vaak in een andere vorm, nodig hebben om effectief deel te nemen aan de arbeidsmarkt van de toekomst. 

Ver weg, maar zo dichtbij

Ga maar na. Door nieuwe technologie en globalisering is samenwerken ook over grote afstand noodzakelijk geworden. Dat vraagt om een andere manier van communiceren: dat doe je soms met mensen die zich aan de andere kant van de wereld bevinden.

Dankzij technologische ontwikkelingen komen mensen die ver weg zijn dichtbij. Non-verbale communicatie wordt dan minder belangrijk, maar daar staat tegenover dat je nu meer dan ooit sociale en culturele vaardigheden nodig hebt om de eventuele cultuurverschillen te overbruggen. 

Zoek het zelf uit 

Door de toegenomen complexiteit en informatiedichtheid zijn daarnaast vaardigheden als probleemoplossend vermogen en zelfredzaamheid onmisbaar geworden. Je weet waar je informatie kunt vinden en kiest zelf welke kennis jij nodig hebt om je doelen te bereiken. Maar omdat kennis nu vrij en overal toegankelijk is, neemt tegelijkertijd het belang van creativiteit toe.

Met kennis alleen onderscheid je jezelf niet meer. Wel door de manier waarop je die toepast. Daarbij is kritisch denken belangrijk. Want van de bijna oneindige hoeveelheid informatie die beschikbaar is, moet jij zelf uitzoeken welke informatie nu echt betrouwbaar en relevant is.

Een leven lang leren

Niet alleen in Amerika, ook in Nederland is volop onderzoek gedaan naar de vaardigheden en competenties van de toekomst. Platform Onderwijs 2032 benadrukt dat door bijvoorbeeld de competenties die een ‘leven lang leren’ ondersteunen. Aangezien alles om ons heen in rap tempo verandert en de samenleving steeds complexer wordt, zijn we nooit uitgeleerd. Competenties als persoons- en burgerschapsvorming mogen dan niet ontbreken.

Door verdergaande individualisering wordt de ‘ik-beleving’ steeds belangrijker, maar tegelijkertijd mogen we niet vergeten dat we het allemaal met elkaar samen moeten blijven doen. Dus: zelfsturing aan de ene kant, zorgzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid aan de andere kant. 

/var/folders/kq/71yzhzmj069g5z0xnd02q84w0000gn/T/com.microsoft.Word/WebArchiveCopyPasteTempFiles/bvo-blog_model-kennisnet-onderwijs-in-de-21e-eeuwg.png

Focus op Learning Agility

Dan de werkpraktijk. Zowel organisaties als de mensen die er werken zijn er intussen van doordrongen: de toekomst begint vandaag. De vaardigheden van straks moeten nu ontwikkeld worden. Maar hoe dan? In welke medewerkers moet je vooral investeren en van wie moet je misschien afscheid nemen? En hoe kun je het leerproces versnellen, zodat mensen al die razendsnelle veranderingen ook daadwerkelijk kunnen bijbenen? 

In welke branche je ook zit en welke doelen je ook nastreeft, de focus op Learning Agility biedt sturing bij het zoeken naar antwoorden op zulke vragen. Learning Agility helpt je om het leervermogen van mensen in kaart te brengen en waar nodig te vergroten. Zodat zij de vaardigheden van de 21e eeuw sneller, flexibeler en effectiever onder de knie krijgen. Learning Agility maakt mensen én organisaties wendbaarder. Klaar voor de toekomst dus.

Nieuwsgierig naar meer?
Ben jij na het lezen van dit blog nieuwsgierig naar wat Learning Agility kan betekenen voor jou en jouw organisatie? Vraag dan onze whitepaper aan.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder