Door de coronacrisis is de wereld van leren en ontwikkelen op z’n kop gezet. Veel bedrijven nemen hun opleidingsprogramma’s onder de loep. Wordt opleiden op afstand de nieuwe standaard? En welke voorwaarden gelden er dan precies voor online leren? People Power Radio-host Glenn van der Burg praat met Joost Bazelmans, commercieel directeur RMMBR, en Online Academy-directeur Tom Bos over de onstuitbare opmars van online leren en ontwikkelen binnen organisaties. Lees een samenvatting van het gesprek of beluister de volledige podcast.
Waar Online Academy een enorme verzameling heeft van allerlei digitale leermogelijkheden voor iedereen, biedt RMMBR online maatwerk aan verschillende grote organisaties, waaronder Heineken, Vodafone en de ANWB. Bij deze klanten spelen vraagstukken als het trainen van callcentermedewerkers, vertelt Nick. De ANWB wilde onlangs bijvoorbeeld een bestaande opleiding vernieuwen, door van een klassikaal programma over te gaan naar een blended online programma.
Zo’n programma komt neer op een combinatie van live (of synchroon) en on demand (of asynchroon) leren. RMMBR ontwerpt hiervoor de volledige leeroplossing, waarvoor een team van onderwijskundig onderlegde scriptschrijvers en designers in gesprek gaat met de inhoudsdeskundigen van de klant. Trainers heeft RMMBR niet in dienst. Zodra het programma helemaal staat, wordt er een trainingsbureau ingeschakeld voor de optimale uitvoering ervan.
RMMBR en Online Academy hebben elk een bijzonder intensief jaar achter de rug, net als alle online opleiders. Na een aanvankelijke freeze van alle opleidingsbudgetten, ontspande de markt weer en rees de vraag naar online opleidingen de pan uit. De vraag naar kant-en-klare content, zoals Online Academy die levert, is daarbij waarschijnlijk nog groter dan die naar online maatwerk, legt Nick uit, vanwege de productietijd van 10 tot 12 weken.
Dat corona een enorme boost heeft gegeven aan het online leren, mag duidelijk zijn. Maar hoe heeft die trend zich sindsdien ontwikkeld binnen organisaties? Als Nick om zich heen kijkt, ziet hij dat veel grote bedrijven die vorig jaar april al de overstap naar online hebben gemaakt, dat zo willen laten. Ze gaan dus niet meer terug naar klassikaal onderwijs. Veel trainingbureaus, die zich aanvankelijk verzetten tegen online onderwijs, zijn nu ook over de streep zijn en hebben hun business aangepast. De meeste organisaties hebben intussen door dat online leren niet alleen een kwestie is van moeten, maar ook van kunnen. En ja, dan is de stap naar willen snel gezet.
Wat daarbij in acht moet worden gehouden, is dat organisaties feitelijk nog maar aan het begin staan van de online omwenteling op het gebied van leren en ontwikkelen. Tom denkt terug aan hoe het allemaal begon, vorig jaar maart. Mensen waren vooral in paniek en kozen, god zegene de greep, maar voor de eerste de beste oplossing. Dan hadden ze tenminste íets. Trainers die geen enkele ervaring hadden met digitaal lesgeven, werden van de ene op de andere dag in het diepe gegooid. Vaak met materiaal dat niet eens online beschikbaar was.
Wat je in de breedte ziet, is dat mensen heel snel naar hun beste kunnen van alles hebben geproduceerd, heel ad hoc vaak, maar dat de kwaliteitsslag nu pas onderweg is. Logisch ook, want eigenlijk is er nu pas ruimte voor bezinning, vult Nick aan.
Binnen de enorme hoeveelheid aan mogelijke online leeroplossingen, zien beide directeuren de grote groei bij blendend programma’s. Er wordt nu niet meer gevraagd naar alleen maar een e-learningmodule, zoals voor de COVID-19-tijd, maar het moet over meerdere werkvormen gaan, vertelt Nick. Een mooie ontwikkeling vindt hij, want je kunt dan echt een totaaloplossing bieden. Waar het op dat gebied hard gaat, is bij de inwerkprogramma’s voor nieuwe medewerkers. Dat is ook logisch, want zo’n beetje alles rondom inwerken berustte natuurlijk op persoonlijk contact. Buddy’s, handjes schudden. En nu is er niet eens meer een kantoor waar je heen kunt.
Bedrijven die het inwerken van nieuwe medewerkers altijd al een beetje aan het toeval overlieten, of die het nut van online inwerkprogramma’s zelfs na de eerste lockdown nog niet echt inzagen (ach, het komt allemaal zo weer goed), zijn daar nu van teruggekomen. Die bedrijven heeft Nick nu aan de lijn. Verhitte gesprekken zijn dat vaak, zeker als het gaat om het inwerken van nieuwe mensen binnen branches waar veel verloop is, zoals bij de callcenters.
Volgens Nick zijn de online programma’s een blijvertje. Ze leveren veel voordeel op, denk alleen al aan de besparing in reistijd. De echte events zijn daardoor ook een stuk waardevoller, een stuk dieper geworden. Dat zal ongetwijfeld leiden tot een herwaardering van fysiek bij elkaar zijn, meent Tom. Hoe meer we online doen, hoe meer we zullen halen uit die momenten dat we tegenover elkaar zitten. Van mens tot mens, zonder scherm ertussen. Met een kop koffie erbij.
Benieuwd naar het volledige gesprek, waarin het onder andere ook gaat over het succes van partijen als Zoom en Microsoft Teams? Luister hier de podcast terug. Beluister ook de andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.
Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.