Cookies en privacy

Cookies Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring

Klantgericht verkopen in 5 stappen

Een valkuil voor veel verkopers is om bij gesprekken vooral inhoudelijk aan de slag te gaan. Ze sluiten te weinig aan bij de koper en zijn gevoelens. Met onderstaande tactieken ga je wel effectief een klantgericht verkoopgesprek aan.

1. Open met respect

Een face to face-verkoopgesprek heeft een aantal fasen. De eerste fase is de opening met het informele en dan het formele deel. Begin met wat koetjes en kalfjes om het ijs te breken tijdens een kopje koffie. Wees vriendelijk, ontspannen, toon respect voor de ander en voor jezelf.

2. Kort en simpel

Stel jezelf voor met een KISS (Keep It Short and Simple). Vertel over jezelf, je werk en je bedrijf in een paar korte zinnen. Dan komt het formele deel: noem de aanleiding en het doel van het gesprek. Stel samen een agenda vast en de te investeren tijd. Zo voorkom je dat de een uitgaat van een uur en de ander na een half uur op de klok gaat kijken.

3. Het behoefteonderzoek

De volgende fase krijgt meer inhoud. Je hebt het over de branche, de onderneming van de klant en zijn inkoopbehoeften. Je evalueert de tevredenheid van de klant en brengt zijn actuele en toekomstige behoeften in kaart. Stel open vragen, luister goed, vat samen, hanteer stiltes en laat de klant jou informeren.

4. Presenteer ‘de brug’

Nadat je op deze manier samen de kloof tussen de klantsituatie en zijn behoeften voor de toekomst helder hebt vastgesteld, presenteer je ‘de brug’. Die bestaat uit jouw voorstel om in die behoeften te voorzien. Soms kun je ook samen met de klant verschillende opties op een rij zetten. Dat werkt vaak nog beter!

5. Afronden

Rond het gesprek netjes af met een zogenaamd principeakkoord. Als de klant nog knelpunten ziet, ga daar dan verder op in. Soms kunt je ook direct zakendoen. Je moet durven te vragen om de opdracht. Anders kom je in de situatie dat verkoper en koper op elkaar zitten te wachten. De klant denkt: “Vraagt hij het nou nog?” En de verkoper, op hetzelfde moment: “Zegt hij nou nog of hij het wil?” Dus: vráág de opdracht.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

De beste match voor jou

Interessante artikelen