Een bijdrage leveren aan de marketingdoelstellingen: schoenmaker blijf bij je leest? Welnee, tegenwoordig moet iedereen in een organisatie wel iets van marketing weten. Want elke werknemer heeft invloed op de relatie met de klant.
Je kent marketing en communicatie waarschijnlijk als een opzichzelfstaande afdeling. Daar zitten de marketeers en tekstschrijvers die samen een product, dienst of merk promoten. Ze hebben een achtergrond in (online) marketing en communicatie en weten hoe ze het beste leads kunnen verzamelen. Ze doen onder meer marktonderzoek en bedenken en realiseren marketingplannen en campagnes om de doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld via mailings en social media. Daar heb jij verder niks mee te maken. Of toch wel?
Stop met in eilanden of hokjes te denken. Natuurlijk ben jij aangenomen vanwege je vakkennis en vaardigheden in een bepaald gebied. Je werkt efficiënt samen met je collega’s uit hetzelfde vakgebied. Maar wist je dat ook jij een directe bijdrage kunt leveren aan de marketing- en salesdoelen en de service van je organisatie? Zelfs als financieel medewerker, secretaresse, IT’er, consultant, jurist enzovoorts. Zolang je maar onthoudt dat het om de klant draait en je daarnaar handelt, ongeacht je functie.
Een voorbeeld is de telefonist: die moet de customer journey snappen. Wie is onze klant? Hoe is hij bij het bedrijf terechtgekomen? Via social media, een mailing, via via? Heeft iemand al contact gehad met een collega en via welk kanaal? Wat heeft hij nodig? Alleen dan kan een klant doorgezet worden naar de juiste collega. De communicatie is persoonlijker en relevanter, en daarmee gaat de klanttevredenheid omhoog. En wat dacht je van de collega’s op de afdeling Klantenservice: de moeder van alle sales en marketing. Service kan een organisatie maken of breken.
Je werkgever kan jou ondersteunen bij het opbouwen en versterken van jouw relatie met huidige of nieuwe klanten. Bijvoorbeeld door je te trainen in marketing, maar ook door je simpelweg iets over social media uit te leggen. Want op LinkedIn toon je bijvoorbeeld jouw kennis en kunde, maar je ontdekt er ook wat mensen zeggen over jouw organisatie. Met die informatie kun jij je communicatie naar klanten aanscherpen.
Nog een manier om bij te dragen aan de merkbeleving is door jouw ervaringen met je werkgever te delen met de wereld. Dit noemen we employer branding. Je bouwt met je collega’s aan het imago van jullie organisatie. Daarmee kun je de juiste werknemers aantrekken en behouden. Maar ook nieuwe en huidige klanten krijgen zo een beeld van jouw merk. Vooral online gaan reviews en grappige content als een lopend vuurtje. Alle kleine beetjes helpen. Deel bijvoorbeeld een foto van die taart voor jullie team als bedankje voor dat geslaagde project, of vertel dat je de kans krijgt een opleiding te gaan volgen. Laat de uitgebreide employer branding campagnes verder gerust over aan de marketingafdeling.
Dus nu moet jij opeens ook iets van marketing en sales weten. Laat je inspireren door de opleidingen en trainingen op het gebied van marketing, sales en ondernemerschap.