Klagen bij Kifid helpt

Kifid heeft vorig jaar meer klachten behandeld, meer klachten via bemiddeling geschikt en ook meer klachten niet behandeld (dus afgewezen) omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen. Ruim de helft van de klachten leverde resultaat op voor de klager. Dat blijkt uit het jaarverslag van Kifid over 2019, dat onlangs is uitgebracht.

Waarover wordt geklaagd?

Traditioneel wordt het meest over schadeverzekering geklaagd. Dat ligt ook wel voor de hand, omdat juist bij schadeverzekering teleurstelling kan ontstaan als blijkt dat er geen dekking is. 38% van de klachten heeft betrekking op schadeverzekering. Goede tweede bij het aantal klachten zijn met 22% de hypothecaire financieringen, gevolgd door achtereenvolgens levensverzekeringen (19%), bankzaken (15%) en beleggingen (6%).

Helpt klagen?

Ja, klagen helpt. Maar niet altijd natuurlijk. Vooral bij verzekeringen en hypothecaire financieringen levert klagen resultaat op. Uiteindelijk wordt meer dan de helft van alle klachten geschikt. In die gevallen zal de klager baat hebben bij zijn klacht. Daarbij valt op dat vooral verzekeraars bereid zijn te schikken. Als de bemiddelingspoging van Kifid niet lukt en er moet uitspraak worden gedaan, dan wordt in zo’n 6% van de gevallen de klager geheel of voor een deel in het gelijk gesteld. Ruim de helft van de klachten waarin Kifid uitspraak doet of waarin Kifid heeft bemiddeld, levert daarmee resultaat op voor de klager.

De niet-behandelde klachten

Tegenover de ruim 3.400 klachten die Kifid behandelde, staan ruim 2.100 klachten die door Kifid als ‘niet behandelbaar’ zijn bestempeld. In bijna 900 gevallen kwam dat doordat de klager niet eerst de interne klachtenprocedure bij de financieel dienstverlener had doorlopen. In bijna 1.300 gevallen was niet voldaan aan andere voorwaarden voor een klachtenprocedure bij Kifid. Bijvoorbeeld omdat de klacht te laat was ingediend of omdat de financieel dienstverlener niet was aangesloten bij Kifid.

Meer weten?

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder