De eigenschappen van een sociaal juridisch dienstverlener

Als sociaal juridisch dienstverlener werk je in twee werelden: de juridische én de sociale. Dat moet je wel kunnen. Ben jij hiervoor uit het juiste hout gesneden? Bekijk snel of jij over de belangrijkste eigenschappen van een goede sociaal juridisch dienstverlener beschikt.

Interesse hebben in mensen

Het is niet voor niets dat ‘sociaal’ het eerste woord is van sociaal juridische dienstverlening: als je dit beroep wilt doen, moet je graag met mensen werken. Het is essentieel dat je goed kunt luisteren en een groot inlevingsvermogen hebt, zodat je begrip kunt opbrengen voor hun situatie. Je zult vaak met mensen werken die het heel moeilijk hebben. Niet iedereen kan daarmee omgaan. Jij wel?

Juridisch sterk onderlegd zijn

Maar een sociaal juridisch dienstverlener is geen sociaal werker. Je moet mensen immers kunnen helpen met hun vraagstukken over regels en wetten. Of dat nou slachtofferhulp, schuldhulpverlening of reclassering is. Dit vraagt om gedegen, goed onderhouden vakkennis. Het is daarom belangrijk dat je geïnteresseerd bent in juridische zaken en het leuk vindt om hiermee aan de slag te gaan. Alleen zo houd je dit beroep vol.

Duidelijk (durven) zijn

Als sociaal juridisch dienstverlener moet je sociaal zijn, maar tegelijkertijd goed grenzen kunnen stellen. Het is belangrijk dat je hulpvaardig bent, zonder dat je over je heen laat lopen. Je gaat samen met je cliënten op zoek naar een oplossing voor hun specifieke probleem. Dan kan het verleidelijk zijn om in de rol van Superman te springen en hen alles uit handen te nemen. Maar daarmee help je natuurlijk niet écht. Het is belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je voor je cliënten kunt doen, maar ook wat je verwachtingen van hen zijn.

Probleemoplossend kunnen denken

Als sociaal juridisch dienstverlener moet je meer doen dan enkel de regels kennen. Je moet deze kennis ook toepassen op de situaties van je cliënten. Zij hebben een probleem, en jij moet hen helpen om dat probleem op te lossen – binnen de kaders van de actuele wet- en regelgeving. Dan is het belangrijk dat je goed probleemoplossend kunt werken. Je moet de problemen kunnen analyseren en vervolgens (creatief) zoeken naar een passende oplossing.

Opleiding in sociaal juridisch dienstverlener

Wil jij gaan werken als sociaal juridisch dienstverlener? Of doe je dat al, maar wil je je verder ontwikkelen? Volg dan een opleiding in de richting Sociaal Juridische Dienstverlening. Bijvoorbeeld de volledige HBO Bachelor Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD).
 
Liever een iets kortere opleiding volgen? Dan is de HBO Leerling Budgetcoaching en Schuldhulpverlening, HBO Kernopleiding Sociale Zekerheid of HBO Juridische Vaardigheden en Conflictbemiddeling misschien wel wat van jou. Maar dit zijn zeker niet de enige opleidingen: bekijk snel hel volledige aanbod deeltijdopleidingen in de richting Sociaal Juridische Dienstverlening.

Over de auteur

Deel dit artikel

Heb je een vraag?

De beste match voor jou

Interessante artikelen

Communicatie
Klantcontactmedewerkers efficiënt opleiden, zo doe je dat
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Het opleiden van klantcontactmedewerkers verloopt lang niet altijd efficiënt. Organisaties geven ontzettend...
Lees verder
Persoonlijke effectiviteit
Mindful klantcontact
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Mindfulness, er wordt van alles over gezegd en geschreven. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je...
Lees verder
Werk en studie
Virtual Classroom vs. e-learning

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder
Communicatie
Zeven tips voor het ontwikkelen van klantcontactmedewerkers!

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder