Retour afzender: retourlogistiek nader bekeken

Bij logistiek denken de meeste mensen aan een productstroom van bedrijf naar klanten. Dat is inderdaad de meest gangbare en belangrijkste stroom. Maar door online shoppen is de stroom van bedrijf naar klant flink veranderd. Niet alleen de logistiek en transport van het verzendproces is anders geworden. Het terugsturen van producten is sterk toegenomen. Deze retourstroom kan een grote kostenpost zijn voor bedrijven.

Oorzaken van retourneren

Terugbrengen van een product gebeurt offline ook. Maar wel minder vaak dan online en de reden van het retourneren is verschillend. Terugsturen van online aankopen heeft verschillende oorzaken. Soms zijn producten niet duidelijk beschreven op een website, of klopt de afbeelding niet. Een klant krijgt dan niet precies wat hij dacht te krijgen. Ook qua maatvoering is het vaak lastig om het juiste product in een keer te vinden. Veelvoorkomende oorzaken van retourneren zijn:

  • Teveel producten besteld vanwege maatvoering/kleur
  • Product blijkt anders te zijn dan verwacht
  • Product kapot bij aankomst
  • Misbruik door de consument

Problemen rond retourlogistiek

Of het nu terecht is dat een product wordt teruggestuurd of niet, al die retourzendingen zorgen wel voor een grote stroom van consument naar bedrijven. Verzendkosten zijn niet het enige probleem van retourzendingen. Een deel van het probleem is de fragmentatie. Elke klant verstuurt een pakketje. Al deze pakketten moeten worden gevolgd, het bedrijf moet de producten innemen en verwerken. Daarnaast kunnen deze producten vaak niet meer als nieuw verkocht worden, wat zorgt voor minder omzet.

Voorkomen van retourlogistiek

Om zoveel mogelijk kosten te besparen, is het voorkomen van retourlogistiek de beste manier.
Enkele oplossingen zijn producten uitgebreid beschrijven, heldere specificaties opstellen en duidelijke maattabellen voeren. Een andere manier om een deel van de kosten te besparen is de klant te laten betalen voor het terugsturen. Ze zullen dan minder snel iets terugsturen. Uit onderzoek blijkt echter dat klanten eerder terugkomen naar een webshop waar ze geen verzend- of retourkosten hoeven te betalen. Voor je omzet is het dus misschien geen goed idee.

Voordelen goede retourlogistiek

Je kunt retourverzendingen verminderen, maar niet uitbannen. Met een goed georganiseerd retourneerproces kun je wel veel besparen. Zo vinden klanten een langere retourperiode aantrekkelijk klinken. Tegelijkertijd zorgt dit voor minder terugzendingen. Gratis retourneren brengt kosten met zich mee, maar dit levert je waarschijnlijk wel meer omzet op. Verder kun je concurrentievoordeel behalen met een eenvoudige retourprocedure. Als het terugsturen snel en eenvoudig is voor klanten, komen ze eerder terug bij jou dan bij de concurrent waar het lastiger gaat.

Blijf jij de concurrent voor?

Wil jij de concurrentie voorblijven? Speel dan in op retourlogistiek en maak het hele proces zo eenvoudig en efficiënt mogelijk voor je klant en je bedrijf. Met als resultaat minder kosten en meer omzet. Je leert er meer over tijdens een training of opleiding over transport, logistiek of supply chain management.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder