Bij logistiek denken de meeste mensen aan een productstroom van bedrijf naar klanten. Dat is inderdaad de meest gangbare en belangrijkste stroom. Maar door online shoppen is de stroom van bedrijf naar klant flink veranderd. Niet alleen de logistiek en transport van het verzendproces is anders geworden. Het terugsturen van producten is sterk toegenomen. Deze retourstroom kan een grote kostenpost zijn voor bedrijven.
Terugbrengen van een product gebeurt offline ook. Maar wel minder vaak dan online en de reden van het retourneren is verschillend. Terugsturen van online aankopen heeft verschillende oorzaken. Soms zijn producten niet duidelijk beschreven op een website, of klopt de afbeelding niet. Een klant krijgt dan niet precies wat hij dacht te krijgen. Ook qua maatvoering is het vaak lastig om het juiste product in een keer te vinden. Veelvoorkomende oorzaken van retourneren zijn:
Of het nu terecht is dat een product wordt teruggestuurd of niet, al die retourzendingen zorgen wel voor een grote stroom van consument naar bedrijven. Verzendkosten zijn niet het enige probleem van retourzendingen. Een deel van het probleem is de fragmentatie. Elke klant verstuurt een pakketje. Al deze pakketten moeten worden gevolgd, het bedrijf moet de producten innemen en verwerken. Daarnaast kunnen deze producten vaak niet meer als nieuw verkocht worden, wat zorgt voor minder omzet.
Om zoveel mogelijk kosten te besparen, is het voorkomen van retourlogistiek de beste manier.
Enkele oplossingen zijn producten uitgebreid beschrijven, heldere specificaties opstellen en duidelijke maattabellen voeren. Een andere manier om een deel van de kosten te besparen is de klant te laten betalen voor het terugsturen. Ze zullen dan minder snel iets terugsturen. Uit onderzoek blijkt echter dat klanten eerder terugkomen naar een webshop waar ze geen verzend- of retourkosten hoeven te betalen. Voor je omzet is het dus misschien geen goed idee.
Je kunt retourverzendingen verminderen, maar niet uitbannen. Met een goed georganiseerd retourneerproces kun je wel veel besparen. Zo vinden klanten een langere retourperiode aantrekkelijk klinken. Tegelijkertijd zorgt dit voor minder terugzendingen. Gratis retourneren brengt kosten met zich mee, maar dit levert je waarschijnlijk wel meer omzet op. Verder kun je concurrentievoordeel behalen met een eenvoudige retourprocedure. Als het terugsturen snel en eenvoudig is voor klanten, komen ze eerder terug bij jou dan bij de concurrent waar het lastiger gaat.
Wil jij de concurrentie voorblijven? Speel dan in op retourlogistiek en maak het hele proces zo eenvoudig en efficiënt mogelijk voor je klant en je bedrijf. Met als resultaat minder kosten en meer omzet. Je leert er meer over tijdens een training of opleiding over transport, logistiek of supply chain management.