Timing, planning, monitoring, analyse en optimalisatie: dat klinkt je bekend in de oren als communicatieprofessional. Deze cyclus is aan het veranderen door de digitalisering en de opkomst van nieuwe online kanalen. De interne en externe communicatie nemen een steeds belangrijkere rol in binnen het reputatiemanagement van bedrijven, producten en mensen. Zorg dat je meegroeit met de nieuwe trends, zodat je relevant blijft als communicatieprofessional.
De belangrijkste trend die we in het communicatievak zien, is dat de hoeveelheid kanalen groeit. Uit een onderzoek van Dimension Data (2017) blijkt dat klanten de keuze hebben uit gemiddeld negen verschillende kanalen om contact op te nemen met organisaties. Binnenkort zullen dit er al elf zijn!
Door die vele contactmogelijkheden is de reactiesnelheid van zowel klanten als organisaties enorm hoog. Zo komt het voor dat een bedrijf binnen een uur reageert op een klacht via social media. En kan een klant ook, direct nadat een pakketje bij hem is bezorgd, een review op Google plaatsen. Niet alleen de reactiesnelheid, maar ook de transparantie is door deze communicatiemiddelen verbeterd. Nog steeds zijn telefoon en e-mail nog de belangrijkste communicatiekanalen, maar Interactive Voice Response (IVR), website, web chat, videochat, internet of Things (slimme apps) en proactieve automation services volgen.
Door deze digitalisering van onze samenleving, ontstaat er ook mediaconvergentie. Dit betekent dat de bestaande kanalen, zoals televisie, radio en internet, naar elkaar toe groeien en gecombineerd gebruikt gaan worden. Het is al even mogelijk om met je smartphone een e-mail te versturen of via de tablet het laatste nieuws in je favoriete krant te lezen, maar deze samensmelting zal nog sterker worden.
Als communicatieprofessional heb je toegang tot veel verschillende kanalen en dat biedt mogelijkheden voor jou en je bedrijf. Niet alleen kun je sneller en effectiever reageren op jouw doelgroep, de digitalisering en technologische ontwikkelingen zorgen er ook voor dat je sneller en gemakkelijker data kunt verzamelen. Hierdoor kun je de nieuwe communicatieprocessen beter optimaliseren en zul je ook een nieuwe taak krijgen als ‘voorspeller’. Door slim gebruik te maken van de nieuwe tools kun je namelijk heel goed aangeven waar het bedrijf op afstevent.
Maar om als nieuwe communicatieprofessional te slagen, dien je wel verstand te hebben van deze ontwikkelingen in jouw vakgebied. Gelukkig zijn er tal van opleidingen en cursussen die je kunt volgen.