Blijf up-to-date in de wereld van communicatie

We leven in een transparante wereld die om instant respons vraagt. Vroeger was dit alleen nodig bij crisiscommunicatie, nu is het de dagelijkse norm. Als communicatieprofessional dien je te weten hoe je dit vorm moet geven, zowel op online gebied als in persoonlijke gesprekken. Waarschijnlijk heb je als communicatieprofessional jaren geleden al je diploma gehaald en loop je nu tegen diverse issues aan binnen het bedrijf waar je werkt.

Daarom is het van belang om up-to-date te blijven in de wereld van communicatie, zodat je jouw positie binnen het bedrijf kunt behouden of zelfs een stapje voorwaarts kunt maken. Vooral bij strategische vraagstukken in organisaties spelen interne en externe communicatie een belangrijke rol. Hier kun jij als communicatieprofessional dus meerwaarde bieden!

Waar voorheen een korte meeting en een maandelijkse mailing voldoende was, is nu de persoonlijke dialoog niet meer weg te denken. Vooral als het om de steun van stakeholders gaat, is communicatie een waardevolle tool, want die steun bepaalt immers het succes van een onderneming. Wanneer je blijft investeren in je eigen ontwikkeling, creëer je kansen voor het bedrijf waar je werkt én voor jezelf.

Basisvaardigheden van communicatie

Voor de communicatieprofessional zijn er een aantal basisvaardigheden die je moet beheersen als je verder wilt groeien in het communicatievak. We hebben ze hieronder even kort benoemd:

Communiceer volgens het LSD-model

LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen en is een klassieke methode in de communicatiewetenschappen. Het model geeft aan hoe je succesvol kunt communiceren: eerst luister je naar de gesprekspartner, daarna vat je alles kort samen en vervolgens stel je vragen. Succes gegarandeerd!

Wees vriendelijk en positief

Stel, iemand benadert je met een ongeduldige houding en vuurt direct allerlei aannames op je af. Wat doe je? Waarschijnlijk neem je een aanvallende houding aan. Wat je geeft, krijg je terug. Dat is in de communicatie niet anders. Benader een gesprekspartner dus altijd vriendelijk, positief en met open vizier. Maar houdt hierbij wel jouw doel voor ogen, want door alleen maar 'aardig gevonden te worden' kom je geen stap verder.

Let op de non-verbale communicatie

Slechts 7% van onze communicatie bestaat uit woorden. De overige 93% wordt bepaald door onze lichaamshouding en de manier waarop we iets zeggen. Als je met je handen over elkaar op een collega afstapt of alleen oog hebt voor je telefoon tijdens een gesprek met je leidinggevende, dan kun je ervan uitgaan dat de communicatie zal falen. Om een goede non-verbale communicatie uit te stralen, moet je je bewust worden van je lichaamshouding en je tone-of-voice. Dit vergt veel training, maar levert uiteindelijk ook veel op.

Jouw toekomst

Beheers je bovenstaande basisvaardigheden, maar werd je door het eerste gedeelte van dit artikel een beetje onzeker? Dan mis je hoogstwaarschijnlijk de tools om ook in de nabije toekomst als communicatieprofessional te kunnen blijven bestaan.

Gelukkig heb je dit zelf in de hand! Door middel van een communicatieopleiding of -training kun je jouw kennis van het communicatievak updaten, waardoor je waarde creëert voor het bedrijf waar je werkt. Zin om aan jouw communicatieskills te werken?

Klik hier voor alle trainingen en opleidingen op communicatiegebied.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder