Leren tijdens de lockdown: dit zegt werkend Nederland

De lockdown heeft grote gevolgen gehad voor talloze werkenden. Veel medewerkers hadden plotseling veel tijd over of moesten in elk geval hun tijd anders indelen. Maar werd deze tijd ook besteed aan bezinning en reflectie? Met andere woorden: hebben de medewerkers in de tijd dat zij thuis zaten meer nagedacht over hun eigen functioneren en ontwikkeling? Deze en andere vragen over leren tijdens de lockdown stelden wij aan ruim 1000 medewerkers in loondienst. We delen graag de belangrijkste uitkomsten met je.

Tijd voor bezinning en reflectie

Van de respondenten gaf 44 procent aan tijdens de lockdown de tijd genomen te hebben om na te denken over hun eigen functioneren in hun huidige baan. Ruim 40 procent van hen gaf aan dat de lockdown hen heeft laten beseffen hoe belangrijk het voor hen persoonlijk is om te blijven leren. Een ongeveer even grote groep ziet hiervan ook het belang voor hun organisatie in. Daarnaast geeft een kwart aan tijdens de lockdown eindelijk de tijd te hebben gehad iets te doen aan zelfontplooiing. Hierbij is er wel sprake van grote verschillen tussen sectoren. Binnen de sectoren recreatie, cultuur en sport gaf een kleine 60% aan hier tijd voor te hebben gehad, terwijl dit binnen de zorg maar een kleine 18% was. 

Belang van een leven lang leren

Meer dan een derde (35,8%) van de respondenten is zich door de lockdown meer dan ooit gaan realiseren dat het belangrijk is om altijd te blijven leren. Met name jongeren onder de 30 jaar gaven aan het met deze stelling eens te zijn. Toch is nog geen 10 procent in deze periode daadwerkelijk met een opleiding, training of cursus gestart. Dit kan liggen aan het feit dat medewerkers niet goed weten welke opleiding daadwerkelijk kansen biedt op nieuw werk. Een vijfde van de respondenten beaamt deze redenering.

Leren op de werkvloer

Dat maar een klein deel van de respondenten een opleiding of training heeft gevolgd tijdens de lockdown, wil niet zeggen dat ze niks hebben geleerd. Zo’n 36 procent geeft aan nieuwe dingen te hebben geleerd omdat er tijd en ruimte was om te proberen en experimenteren. Daarnaast heeft iets meer dan een kwart tijdens de lockdown dingen gedaan waarvan ze dachten dat ze het niet konden en is iets meer dan 30 procent nieuwe uitdagingen aangegaan. Een van de redenen dat een groot deel van de medewerkers nieuwe dingen heeft geleerd, is omdat de situatie hen ertoe dwong. Er was simpelweg niemand in de buurt om te helpen.

Wat betekent dit voor organisaties?

Voor organisaties is het nu van belang dat het besef dat leeft onder medewerkers dat een leven lang leren essentieel is, nu vertaald wordt in concrete acties. Bijvoorbeeld in loopbaan- en opleidingstrajecten. Nu het informele deel van leren en ontwikkelen vanzelf van de grond komt, is dit hét moment om het formele deel vorm te geven.

Meer weten over leren tijdens de lockdown?

Dit blog is gebaseerd op ons onderzoeksrapport ‘Bezinning leidt tot inzicht: Continu leren is relevanter dan ooit’. Wil je meer weten over hoe de houding van medewerkers ten aanzien van leren is veranderd door de lockdown? Of ben je benieuwd hoe zij denken over de rol van leidinggevenden in het faciliteren van continu leren? Vraag het onderzoeksrapport dan nu gratis aan.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder