Grip op je carrière met een loopbaanplan

“Waar hoop je over vijf jaar te staan?” Het is één van de meest gestelde én meest gevreesde vragen tijdens sollicitatiegesprekken. Voor werkgevers is het heel interessant om een indruk te krijgen van jouw ambities. Maar vaak heb je zelf helemaal niet zo’n helder en concreet beeld van je toekomst. Toch is het goed om hier over na te denken. Door duidelijke doelen te stellen krijg je meer grip op je carrière. Het opstellen van een loopbaanplan kan je hierbij helpen. Hiermee stel je in vier overzichtelijke stappen concrete doelen voor jezelf en je loopbaan én zorg je dat je deze ook kunt behalen.

Stap 1: Waar sta je nu in je carrière?

Breng zo uitgebreid en duidelijk mogelijk je huidige werksituatie in kaart. Vind je dit lastig? Dan kan het beantwoorden van de volgende vragen je hier mogelijk bij helpen:

  • Welke opleiding(en) heb je gevolgd?
  • Wat voor werk doe je nu?
  • Wat zijn je werkzaamheden?
  • Waar ben je goed in? En wat wil je nog leren?
  • Wat motiveert jou en waar haal je voldoening uit?
  • Wat vind je leuk aan je werk en wat minder leuk?
  • Hoe ziet je ideale werkomgeving eruit?
  • Wil je nog lang in deze functie/bij deze werkgever blijven werken?
 

Stap 2: Wat wil je bereiken in vijf jaar?

Dit blijft natuurlijk een moeilijke vraag om te beantwoorden. Maar als het goed is, lukt het je al een stuk beter nu je bovenstaande vragen hebt beantwoord. Denk goed na over wat je belangrijk vindt in je professionele loopbaan en waar je verder in wilt groeien. Wil je doorgroeien binnen je eigen functie of organisatie, of ergens anders carrière maken? Als je deze vragen kunt beantwoorden lukt het je waarschijnlijk ook om een beeld te vormen van waar jij over vijf jaar denkt en hoopt te staan.

Stap 3: Wat heb je nodig om dit te bereiken?

Weet je wat je wilt bereiken? Heel goed. Dan is het nu zaak om te bepalen hoe je dit gaat bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Welke kennis en vaardigheden heb je bijvoorbeeld nodig? Wil je hiervoor een opleiding gaan volgen en zo ja, wie betaalt deze dan? En kun je de ervaring binnen je eigen organisatie opdoen, of moet je dit ergens anders doen? Denk ook na over of je hulp nodig hebt van je collega’s of leidinggevende. Vergeet ook vooral de tijd niet die het kost om je doelen te bereiken. Hoeveel tijd denk je hiervoor nodig te hebben? En ben je bereid om hier in je eigen tijd aan te werken?

Stap 4: Maak je doelen zo SMART mogelijk

SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Door de SMART-methode op je doelen toe te passen, maak je ze zo concreet mogelijk. Hierdoor is de kans dat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat een stuk groter. Maak je doelen daarnaast niet te groot, maar knip ze op in kleine, behapbare doelen. Zo zorg je dat je het werken aan je doelen beter vol kunt houden. Bovendien is elk doel dat je behaalt een overwinning, en dat motiveert je weer om door te gaan.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder