Weinig tijd voor de ontwikkeling van je medewerkers? Drie praktische tips

Leren wordt door velen gezien als dé vaardigheid van de 21e eeuw. Toch schiet op de werkvloer de aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers er vaak een beetje bij in. Niet dat leidinggevenden de ontwikkeling van hun medewerkers niet belangrijk vinden, maar het is een complexe taak die veel tijd vraagt. Door alle andere belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) waar leidinggevenden aan moeten voldoen, komt de ontwikkeling van medewerkers soms op de tweede plaats te staan. Is dit iets waar jij ook tegenaan loopt als leidinggevende? Dan helpen we je graag met drie praktische tips.

1.Besteed aandacht aan dagelijks leren

Aandacht voor leren zit vaak in kleine dingen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je elk (digitaal) teamoverleg of elke bila afsluit met de vraag: ‘Wat heb je vandaag geleerd?’ En als je medewerkers aangeven niets geleerd te hebben, vraag dan door: ‘Hoe komt dat dan?’. Leren gaat namelijk verder dan opleidingen en trainingen, het is iets waar we dagelijks mee bezig zijn. Probeer bijvoorbeeld ook de dagelijkse uitdagingen van je medewerkers een educatief karakter mee te geven. Moet iemand bijvoorbeeld een belangrijke presentatie geven? Dan is dat zeer geschikt als lerende ervaring.

2. Geef ruimte om te experimenteren

Ruimte om te experimenteren en te proberen is ontzettend belangrijk voor je medewerkers. Natuurlijk is er een kans dat er dan iets mislukt, maar juist dat is een leerzaam moment. We zijn vaak bang om te falen, maar faal je eigenlijk niet pas echt, als je er niets van hebt gekeerd? Door te leren van je fouten weet je wat je de volgende keer anders of beter kunt doen.

3. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen

We begrijpen heel goed dat het vorige punt misschien makkelijker gezegd is dan gedaan. Mensen zijn vaak bang om fouten te maken. Hoe zorg je er dan als leidinggevende voor, dat je medewerkers deze fouten toch durven te maken, zodat ze ervan kunnen leren? Door zelf het goede voorbeeld te geven. Laat zien dat het oké is om fouten te maken door je eigen blunders met je team te delen en te vertellen wat je ervan geleerd hebt. Vraag daarnaast ook zelf proactief om feedback aan je medewerkers. Zo laat je zien dat je zelf ook bereid bent om te leren en te verbeteren.

Meer weten over leidinggeven aan leren?

Dit blog is gebaseerd op ons onderzoeksrapport ‘Bezinning leidt tot inzicht: Continu leren is relevanter dan ooit’. Ben je benieuwd hoe medewerkers denken over de rol van leidinggevenden in het faciliteren van continu leren? Of wil je weten hoe medewerkers tijdens de lockdown zijn gaan kijken naar het nut en de noodzaak van leren en opleiden? Vraag het onderzoeksrapport dan nu gratis aan  .

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder