Leren wordt door velen gezien als dé vaardigheid van de 21e eeuw. Toch schiet op de werkvloer de aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers er vaak een beetje bij in. Niet dat leidinggevenden de ontwikkeling van hun medewerkers niet belangrijk vinden, maar het is een complexe taak die veel tijd vraagt. Door alle andere belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) waar leidinggevenden aan moeten voldoen, komt de ontwikkeling van medewerkers soms op de tweede plaats te staan. Is dit iets waar jij ook tegenaan loopt als leidinggevende? Dan helpen we je graag met drie praktische tips.
Aandacht voor leren zit vaak in kleine dingen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je elk (digitaal) teamoverleg of elke bila afsluit met de vraag: ‘Wat heb je vandaag geleerd?’ En als je medewerkers aangeven niets geleerd te hebben, vraag dan door: ‘Hoe komt dat dan?’. Leren gaat namelijk verder dan opleidingen en trainingen, het is iets waar we dagelijks mee bezig zijn. Probeer bijvoorbeeld ook de dagelijkse uitdagingen van je medewerkers een educatief karakter mee te geven. Moet iemand bijvoorbeeld een belangrijke presentatie geven? Dan is dat zeer geschikt als lerende ervaring.
Ruimte om te experimenteren en te proberen is ontzettend belangrijk voor je medewerkers. Natuurlijk is er een kans dat er dan iets mislukt, maar juist dat is een leerzaam moment. We zijn vaak bang om te falen, maar faal je eigenlijk niet pas echt, als je er niets van hebt gekeerd? Door te leren van je fouten weet je wat je de volgende keer anders of beter kunt doen.
We begrijpen heel goed dat het vorige punt misschien makkelijker gezegd is dan gedaan. Mensen zijn vaak bang om fouten te maken. Hoe zorg je er dan als leidinggevende voor, dat je medewerkers deze fouten toch durven te maken, zodat ze ervan kunnen leren? Door zelf het goede voorbeeld te geven. Laat zien dat het oké is om fouten te maken door je eigen blunders met je team te delen en te vertellen wat je ervan geleerd hebt. Vraag daarnaast ook zelf proactief om feedback aan je medewerkers. Zo laat je zien dat je zelf ook bereid bent om te leren en te verbeteren.
Dit blog is gebaseerd op ons onderzoeksrapport ‘Bezinning leidt tot inzicht: Continu leren is relevanter dan ooit’. Ben je benieuwd hoe medewerkers denken over de rol van leidinggevenden in het faciliteren van continu leren? Of wil je weten hoe medewerkers tijdens de lockdown zijn gaan kijken naar het nut en de noodzaak van leren en opleiden? Vraag het onderzoeksrapport dan nu gratis aan .