Leren tijdens de lockdown

Corona heeft de manier waarop we leren veranderd. Wat is de impact van al dat thuiswerken? Hoe pak je het aan? Wat werkt wel en wat niet? Dit bespraken People Power Radio-host Glenn van der Burg en Online Academy-directeur Tom Bos afgelopen april samen met Jef Helmink, Global L&D expert bij ING. Ontdek de antwoorden in dit blog, of luister hier de hele podcast terug.

Je tijd nuttig besteden

Werk verandert, onder andere door ontwikkelingen in technologie, nieuwe werkmethodes, vergrijzing, globalisering – en nu ook corona. Deze podcastaflevering werd opgenomen aan het begin van de coronacrisis. Jef gaf aan dat het voor hem een drukke periode was: inhoudelijk veranderde er niet veel omdat ING al veel bezig was met online, maar de vraag nam snel toe. Dat was te zien bij meer bedrijven: door het vele thuiswerken kwam er veel druk op specialisten te staan om online leren te versnellen.

Daar tegenover stond dat er ook veel mensen waren die níet konden werken, stelt Tom Bos. Hun baan was tijdens de eerste lockdown namelijk (nog) niet geschikt om online uit te voeren. Online leren was dan een uitkomst. Zo was er toch nog een zinnige tijdbesteding.

Meevallers én tegenslagen

Heeft de plotselinge omschakeling naar alles vanuit huis doen nog belangrijke inzichten opgeleverd? Jazeker, stelt Tom: veel trainers die een sterke overtuiging hadden dat leren alleen in een klaslokaal moest, zien nu ook dat het online kan. Zelfs bij vaardigheidstrainingen. Veel mensen dachten dat rollenspellen alleen face-to-face konden, maar ook online werkt het. De mogelijkheden online zijn tegenwoordig zo groot: je kunt nog steeds mensen in kleinere groepen laten samenwerken.

Dat betekent niet dat alles alleen maar perfect is, stelt Jef. Waar haal je na acht uur thuis achter je computer zitten nog de motivatie vandaan om je computer open te klappen en te gaan leren? Normaal gesproken hebben we op een dag meer afwisseling, nu zitten we al zo lang achter de computer. Werken en leren zouden niet dezelfde vorm moeten hebben. Microlearning kan hierbij een oplossing zijn, omdat je niet je hele avond kwijt bent aan achter je computer zitten.

Opgemerkt wordt dat een gelijke voorbereiding nog belangrijker wordt bij online trainen. In een klassikale setting is het voor de trainer makkelijker om er omheen te werken dan in een digitale. Dit komt onder andere doordat de signalen minder duidelijk zijn, zegt Tom. Klassikaal is het makkelijker om de sfeer in de groep aan te voelen: wie is er goed bezig, wie is er afgeleid? Wiens aandacht moet je grijpen en wie kun je even beter laten gaan? Online zie je dat minder goed.

Het nieuwe leren

Zal de crisis het kantelpunt zijn in de acceptatie van digitaal leren? Tom hoopt het van harte. Hij noemt het een mooie ingang om ervaring op te doen op zo’n grote schaal met online leren. Het geeft mensen die nog geen ervaring hebben met online leren de basisvaardigheid, waardoor het makkelijker wordt om dit in de toekomst vaker op te pakken.

Voor de organisaties die nog niet begonnen zijn met online trainingen geven, hebben de aanwezigen nog wel wat tips. Het is belangrijk dat je vooral experimenteert en uitprobeert – zo nodig eerst bij familie en vrienden. Zorg eerst dat je met de techniek bezig bent. Loop daarna je training stap voor stap door om te kijken welke bottlenecks je tegenkomt. Dat zijn er waarschijnlijk minder dan je verwacht én andere dan je verwacht. Je hoeft niet meteen veel anders te doen: je kunt hetzelfde doen, maar dan voor de camera. Het hoeft geen gelikte Hollywoodproductie te zijn.

Hoe de toekomst er precies uitziet weet niemand, maar online leren is een blijvertje. Het scheelt zoveel kosten, bijvoorbeeld van zaalverhuur. Nu blijkt dat het kán, zullen bedrijven het meer doen. Maar nog steeds blijven mensen verlangen naar contact. Een klassikale training bestaat namelijk niet alleen uit de training zelf. Het is ook de momenten tijden de lunch, het lachen met collega’s. Het is dus zaak om te zoeken naar de juiste balans.

Contact met Online Academy

Benieuwd naar het volledige gesprek? Luister hier de podcast terug, of beluister een van onze andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.
 
Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder