We hebben een nieuwe directeur: Peter Uitdenbogaart. Tijd voor een kennismaking! Peter vertelt ons over zijn eerdere loopbaan, zijn kijk op de ontwikkelingen in het opleidingsvak en zijn visie voor Bestuursacademie Nederland.
“Ik ben opgeleid als docent aan de Pedagogisch Technische Hogeschool en heb daarna nog een Master of Business Administration (MBA) gedaan. De rode draad in mijn loopbaan is altijd het onderwerp leren en ontwikkelen geweest. Direct na mijn studie werkte ik 7 jaar als opleidingsmanager in de sector bedrijfsopleidingen. Daarna leidde ik 14 jaar een opleidingsadviespraktijk bij PricewaterhouseCoopers. Vervolgens ben ik 8 jaar als directeur Klanten en Markten bij Deloitte werkzaam geweest, waar ik ook leiding gaf aan de Deloitte Academie.
Voor mijn overstap naar Bestuursacademie Nederland was ik als directeur werkzaam bij Stichting CINOP, een organisatie die betrokken is bij veel opleidingsvraagstukken binnen de overheid, het onderwijs en de arbeidsmarkt. Ik kijk ernaar uit om mijn opgedane ervaring in te zetten als directeur van de Bestuursacademie en op die manier mijn steentje bij te dragen aan het sterker en succesvoller maken van mensen en organisaties en daarmee te bouwen aan onze samenleving.”
‘’De belangrijkste ontwikkeling is wel het streven naar het vergroten van de effectiviteit van trainingen en opleidingen. Voor een deel heeft dit te maken met een goede aansluiting op de persoonlijke leerstijlen van cursisten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat verschillende generaties ook verschillende voorkeuren hebben. Zo verwacht de jonge generatie dat ze continu de mogelijkheid hebben zich te ontwikkelen, waarbij de inzet van ondersteunende technologie een belangrijk onderdeel is.
Ontwikkeling bestaat uit een situationeel bepaalde mix van ontwikkelactiviteiten (waaronder opleiden) gekoppeld aan de werksituatie van de medewerker. Mijn visie is dat opleidingen vooral gegeven worden om medewerkers te ondersteunen met wat ze gaan doen in hun werk en niet wat ze gaan leren in een opleiding. Dit kun je organiseren door de leeractiviteiten in samenwerking met cursisten, management en de opleidingsafdeling uit te voeren. De opleiding wordt dan vormgegeven als een opleidingsproces in plaats van een opleidingsevent.’’
‘’Meer dan 90.000 professionals werken bij de overheid samen aan het behalen van maatschappelijke resultaten. Jong, oud, starter, senior, divers en inclusief. Van MBO- tot WO-niveau. Binnen heel verschillende vakgebieden. Eén ding hebben ze denk ik gemeen: Ze willen allemaal elke dag serieus werk maken van Nederland.
Maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in wet- en regelgeving maken het werken bij de overheid uitdagend. Daarom is het noodzakelijk voor alle overheidsprofessionals om een leven lang te leren. Voor de Bestuursacademie is het mijns inziens dan ook van belang deze ontwikkelingen en veranderingen op de voet te blijven volgen en te vertalen naar een relevant en effectief aanbod van trainingen en opleidingen. Als specialist voor de publieke sector moeten we ons aanbod continu doorontwikkelen, zodat we aansluiten op die bewegende context en op de huidige en toekomstige vraag van onze klanten. Met een aanbod dat zowel inhoudelijk als onderwijskundig van hoog niveau is.
Door het aanbieden van een mix van ontwikkelactiviteiten op hoog niveau, passend bij de werksituatie van overheidsprofessionals, blijven we als Bestuursacademie Nederland aantoonbaar bouwen aan de ontwikkeling van overheidsprofessionals en overheidsorganisaties.”