Gezondheidszorgpsycholoog worden: iets voor jou?

Wil jij graag mensen helpen met hun psychische problemen of stoornissen? Maar twijfel je of het vak iets voor jou is? Dit zijn de belangrijkste eigenschappen en vaardigheden van gezondheidszorgpsychologen.

Luisteren

Cliënten moeten hun verhaal bij je kwijt kunnen. Alleen als je goed luistert, kun je het juiste behandelplan opstellen. Als professional in het psychologiewerkveld moet je de vraag achter de vraag willen weten en goed kunnen luisteren helpt je daarbij. Wat is er gebeurd in iemands leven en welke gevoelens spelen op bij de herinneringen daaraan? Nieuwsgierigheid is je basis.

Communicatie afstemmen

Een psycholoog moet zichzelf goed kunnen uitdrukken. Je komt in contact met allerlei verschillende mensen, die op hun eigen manier communiceren. Je moet je zinsbouw en woordkeus aan kunnen passen aan onder meer de leeftijd, emotie en culturele achtergrond van een cliënt. Je weet ook hoe je gezichtsuitdrukkingen, lichaamsbewegingen, houding, gebaren en iemands stem moet interpreteren.

Inlevingsvermogen

Als psycholoog moet je in je eigen gedrag rekening houden met de gevoelens en behoeften van cliënten. Maar het gaat niet alleen om emoties. Je denkt ook aan de doelen, belangen of wensen van een ander. Je laat cliënten in hun waarde en een onbevooroordeelde houding is cruciaal. Want hoe kun je bijvoorbeeld iemand die tegen een burn-out aan loopt begrijpen en begeleiden, als je zelf een 60-urige werkweek normaal vindt? En je van iedereen verwacht dat hij zich altijd over de kop werkt?

Overtuigingskracht

Je ondersteunt een cliënt bij het onder woorden brengen van zijn of haar gedachten en gevoelens. Vervolgens ga je met deze inzichten aan de oplossing werken. Met wat overtuigingskracht help je bij het reflecteren en kun je iemand motiveren zich daadwerkelijk anders te gaan gedragen. Je overtuigt iemand ook van de meerwaarde van die verandering, om te voorkomen dat de cliënt weer in een oud patroon vervalt. Het is wel vooral jouw taak om een cliënt te begrijpen, niet om je wil op te leggen.

Geduld en integriteit

Cliënten zullen niet altijd uit zichzelf hun hart bij je luchten. Het kan lang duren voordat de kern van het probleem boven tafel komt. Wees geduldig en help ze hun problemen onder ogen te zien. Daarbij geldt natuurlijk dat alles wat een cliënt doet of je vertelt vertrouwelijke informatie is. Hier ga je integer mee om. Je praat ook niet met cliënten over andere cliënten.

Stevige persoonlijkheid

Je krijgt veel problemen en vervelende verhalen van cliënten te horen. Daar wil je niet nachten van wakker liggen. Dat lukt alleen als je stevig in je schoenen staat. Zo voorkom je dat je persoonlijk betrokken raakt bij andermans problemen. In de praktijk en tijdens diverse opleidingen en trainingen leer je hoe dit het beste kunt aanpakken.

Samenwerken

Als gezondheidszorgpsycholoog werk je samen met cliënten en soms hun naasten aan hun behandeling. Daarnaast kiezen steeds meer zorginstellingen voor een vaste plaats van de GZ-psycholoog in het behandelteam. Je maakt dan deel uit van een team zorgverleners, waaronder huisartsen, maatschappelijk werkers en psychiaters. Je verwijst cliënten soms door, geeft andere zorgverleners advies, overlegt en kunt makkelijk gebruik maken van elkaars expertise. Je moet dus zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken.

Kennis en kunde bijhouden

In het vakgebied psychologie ben je nooit uitgeleerd. Je volgt onder andere relevante wetenschappelijke ontwikkelingen in jouw vakgebied via literatuur, congressen enzovoort. Om jouw zorg verantwoord te onderbouwen, moet je bronnen kunnen beoordelen op hun wetenschappelijke relevantie en kwaliteit. Ook ervaring opdoen en gesprekstechnieken leren, helpen je bij het ontwikkelen van de benodigde houding als GZ-psycholoog. Je reflecteert regelmatig op hoe je je werk doet. Als je merkt dat je kennis en kunde mist, laat je jezelf bijscholen.

Ben jij geschikt als GZ-psycholoog?

Kunnen jouw vaardigheden als psycholoog wel een boost gebruiken? Bekijk dan eens de trainingen en opleidingen in het vakgebied psychologie, coaching en begeleiding.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder