Teambuilding: bouwen aan relaties

Een team ben je samen. Je zult het dus met elkaar moeten doen. En nee, dat is niet altijd makkelijk. Teams waarvan de leden vinden dat hun samenwerking beter kan, benaderen ons dan ook vaak omdat ze willen bouwen aan hun onderlinge relaties.

Werken aan persoonlijke commitment voor verandering

De communicatie verloopt stroef of er sluimeren conflicten waar maar niets aan gedaan wordt. Teamleden kunnen om verschillende redenen niet tevreden zijn over hun samenwerking. En vaak bewandelen ze die loopgraven op kantoor al zo lang dat het vaste patronen zijn geworden, waar ze niet zomaar zelfstandig meer uitkomen.
 
In dit soort situaties zetten we een teamcoach in en adviseren we een individueel intakegesprek met alle teamleden. Zo kan de coach niet alleen het hele speelveld overzien, maar kan hij ook met iedereen afzonderlijk de aanpak afstemmen. Zo leggen we een basis om te werken aan ieders persoonlijke commitment voor verandering.

Ineffectieve patronen doorbreken

Tijdens de teambijeenkomsten is alle aandacht primair gericht op het herstellen van de relaties en het onderlinge vertrouwen. Daarbij benutten we vooral wat zich in het hier en nu voordoet, zodat ineffectieve patronen zichtbaar en inzichtelijk worden gemaakt. Vervolgens kan het team eraan werken om deze patronen te doorbreken.
 
Daarbij is het heel belangrijk om goede teamafspraken te maken over gedrag en resultaat. Onze ervaring leert dat hiervoor meerdere teamsessies nodig zijn, idealiter verspreid over een wat langere periode. Afhankelijk van de persoonlijke commitments van ieder teamlid en de gezamenlijke afspraken, kunnen de sessies op verschillende manieren worden ingevuld.

Praktijkcase: teamopstelling leidt tot eyeopeners

Meteen maar even een voorbeeld van onze aanpak. Bij een overheidsinstelling hadden we onlangs te maken met een team van 7 administratief ondersteuners die alsmaar vastliepen in hun samenwerking. Na de intake werd duidelijk dat oude patronen en loopgraven dag in dag uit werden verstevigd, doordat er veel oud zeer onuitgesproken bleef. Alle leden van het team gaven individueel aan hier uit te willen komen om verder te kunnen.

Een belangrijk onderdeel van het traject dat we hebben ontwikkeld was de teamopstelling. Hierbij hebben we het team een sociogram laten maken. Aan alle teamleden hebben we gevraagd: ga in stilte in de ruimte staan, en kijk en voel hoe jij je ten opzichte van de anderen verhoudt. Als iemand zich verplaatst, kijk dan wat het met jou doet en pas jouw positie aan als dat nodig is. De coach observeert wat er non-verbaal binnen de groep gebeurt. Een behoorlijk intensieve oefening, die bij alle deelnemers tot echte ‘eyeopeners’ heeft geleid.
 
De nabespreking zat vooral op de onderstroom. Hierdoor werden mensen ‘oprecht’ en emotioneel. Doordat ze hun kwetsbaarheid durfden te tonen kon oud zeer worden uitgesproken, afgesloten en buiten de groep worden geplaatst. Met als resultaat: ruimte voor een schone lei om verder te gaan en zin om met elkaar nieuwe ervaringen op te doen.

Benieuwd naar meer?

In de volgende nieuwsbrief zoomen wij vanuit onze praktijk in op teams die willen bouwen aan performance. Wil je niet zo lang wachten? Vraag dan meteen onze whitepaper Teamontwikkeling aan en ontdek hoe je je meer kunt halen uit je team en teamwork.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder