Hoe ga je om met (kritische) feedback?

Naast complimenten over je goede werk, zul je af en toe ook kritische feedback krijgen. Je leidinggevende wil immers graag dat je jezelf blijft ontwikkelen. Hoe ga je om met deze feedback?
 

Zie feedback als een kans om te groeien

Als mens hebben we vooral behoefte aan waardering. Kritiek geeft vaak een vervelend gevoel. Het kan voelen als een persoonlijke aanval of het bevestigt bepaalde twijfels die je over jezelf hebt. Dat maakt het soms best lastig om feedback te ontvangen. Onthoud daarom altijd dat feedback eigenlijk iets heel positiefs is. Het biedt je namelijk de kans om jezelf (als professional) te verbeteren, te groeien en het beste uit jezelf te halen.

Vat feedback niet persoonlijk op

Als iemand je op een goede manier feedback geeft, dan zal dat nooit gericht zijn op jou als persoon. Het gaat over je gedrag of een bepaalde aanpak die je toepast en het gevoel dat de ander hierbij krijgt. Ga je niet verantwoorden, schiet niet in de verdediging en ga geen discussie aan over de feedback. Daarmee ontken je de gevoelens van een ander. Jij kunt niet bepalen wat de ander voelt, maar je kunt dat gevoel wel beïnvloeden door waar mogelijk je gedrag of aanpak aan te passen.

Luister goed naar de feedbackgever

De feedbackgever rijkt je nuttige kennis aan waarmee je zelf je voordeel kunt doen. Houd dus je aandacht erbij en luister actief naar wat de ander te zeggen heeft. Geef je gesprekspartner de ruimte om zijn of haar kant van het verhaal te vertellen en laat merken dat je luistert. Houd oogcontact, knik en maak eventueel aantekeningen. Een bijkomend voordeel is dat mensen je aardiger vinden als je goed luistert.

Stel vragen tot je het doel van de feedback helder hebt

Probeer de feedback volledig te begrijpen. Wees nieuwsgierig, vraag naar concrete voorbeelden en probeer je te verplaatsen in je feedbackgever. Check of je de feedback goed begrepen hebt door het nog eens samen te vatten en vraag naar suggesties om jouw gedrag te veranderen. Dan weet je precies wat de ander graag van je wil. Als je begrijpt waarom het voor een ander belangrijk is, dan kun je zelf beter bepalen wat je met de feedback gaat doen.

Bepaal wat je met de feedback gaat doen

Denk goed na over wat je te horen hebt gekregen. Ben je het met de feedback eens? Kun je er iets mee? Welke voor- en nadelen kan het aanpassen van je gedrag hebben? Zie de feedback als een verzoek, niet als een opdracht. Wil je iets met de feedback doen? Dan kun je de gewenste veranderingen bijvoorbeeld omzetten in SMART-acties voor jezelf.

Laat de feedbackgever (op een later moment) weten wat je met de feedback van plan bent. Vertel het ook als je met bepaalde feedback niets gaat doen en waarom. Bijvoorbeeld als een verandering van je gedrag botst met je eigen waarden of juist een nadelig gevolg heeft voor je sterke punten. 

Toon je dankbaarheid

Feedback geven is net zo lastig als feedback ontvangen. Mensen reageren vaak met onbegrip, irritatie of boosheid, omdat ze de feedback persoonlijk opvatten en niet doorhebben dat de feedbackgever hen probeert te helpen. Denk eraan dat de feedbackgever ook niet de werksfeer wil verpesten en graag een goede relatie met je wil behouden. Feedback geven is dus eigenlijk heel dapper. Bedank daarom je gesprekspartner voor de eerlijkheid en laat weten dat je iets met de feedback gaat doen. Over de feedback nadenken is ook al een stap.
 
Als je op de juiste manier de feedback ontvangt en verwerkt, dan kun jij de beste versie van jezelf worden en zullen anderen je een prettige collega vinden!

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder