Deze vaardigheden zijn onmisbaar in de 21e eeuw. Over welke beschik jij?

Welke vaardigheden zijn onmisbaar in de 21e eeuw? 21st Century Skills is een uit Amerika overgewaaide lijst met vaardigheden die inmiddels wereldwijd erkend zijn als fundamenteel voor leven en werken in de 21e eeuw. Maar welke vaardigheden zijn dat eigenlijk?

1. Kritisch denken

In de wereld van vandaag heeft iedereen wel te maken met informatiestress. Het is dus belangrijk om binnengekomen informatie op waarde te kunnen schatten, om er daarna een mening over te vormen.

2. Creatief denken

Creatief denken wordt ook wel out of the box-denken genoemd. Het houdt in dat je nieuwe ideeën kunt bedenken of een aantal ideeën kunt samenvoegen, zodat je tot een nieuw resultaat komt. Kun jij iets bedenken wat nieuw en nuttig is? Hoe onderscheid je je van de rest? Kortom, zet jouw creatieve brein in om vernieuwend te zijn.

3. Probleemoplossend vermogen

Iedereen heeft te maken met gedoe en problemen. Neem zelf de teugels in handen en zie deze problemen aankomen, zodat je erop kunt anticiperen. Hoe je het doet, staat boven wat je doet. Dus hoe pak jij problemen in de organisatie aan? Hoe zorg je ervoor dat je slaagt?

4. Computational thinking

Als jij problemen zo kunt omzetten dat de computer ermee aan de slag kan en dit werkvermindering oplevert, ben je een winnaar voor jouw organisatie.

5. Informatievaardigheden

Kun jij in heldere taal de boodschap overbrengen? Iets wat de klant of jouw collega direct begrijpt? Kun je het zo overbrengen dat zij de informatie kunnen structureren, op waarde kunnen schatten en kunnen verwerken? Op zo’n manier dat de lezer het weet op te pakken of zelfs geprikkeld wordt om actie te ondernemen?

6. ICT-basisvaardigheden

Je zult de werking van computers en netwerken moeten leren begrijpen en die vaardigheid onderhouden.

7. Mediawijsheid

De media van nu is niet meer de media van vroeger. Alles gaat sneller en met een groter bereik. Hoe ga je daar in jouw organisatie effectief mee om?

8. Communiceren

Communicatie, een vaardigheid die iedereen elke dag toepast. Maar hoe doe je dat nu precies? En hoe kan het nog beter?

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder