All You Can Learn bij UWV

De medewerkers van UWV kunnen onbeperkt opleidingen en trainingen volgen. Waarom heeft UWV hiervoor gekozen? En wat levert het op? Rik Meijering, Manager Performance Development bij UWV, vertelt hierover in deze podcast. Hij gaat in gesprek met People Power Radio-host Glenn van der Burg en Online Academy-directeur Tom Bos. Lees een samenvatting van het gesprek in dit blog, of luister hier de hele podcast terug.

Kwaliteit levert kwaliteit

Bij UWV leren alle medewerkers onbeperkt – ongeacht duur en prijs van de opleiding. Je kunt dus wel zeggen dat leren bij UWV een belangrijke rol speelt. De kwaliteit van de mensen bepaalt namelijk de kwaliteit van de dienstverlening, legt Rik uit. Bovendien vraagt het soort werk bij UWV er continu om dat medewerkers kunnen werken volgens de nieuwe wet- en regelgeving. En zeker in deze tijd verandert er veel. Permanent leren zorgt er dus voor dat klanten beter bediend kunnen worden.

Vertrouwen in vakmanschap

Hoe is UWV gekomen bij deze vorm van leren? In 2018 is UWV tot een nieuwe strategie gekomen: ‘Vertrouwen in vakmanschap’. Hierbij is vastgesteld dat vakontwikkeling de sleutel is tot goede dienstverlening. UWV vindt het daarom belangrijk dat mensen met hun vak bezig zijn en blijven bijleren. Maar dit moet wel leuk zijn.
Bij het ontwikkelen van de nieuwe strategie maakte UWV een analyse van hoe het er nu aan toe ging met leren binnen de organisatie. Hieruit bleek dat er veel diversiteit zat in wat er werd ingekocht, maar dat er toch ook veel hetzelfde was.

Met andere woorden: er kon slimmer worden ingekocht. Door over te gaan op All You Can Learn sloeg UWV meerdere vliegen in één klap: leren werd toegankelijker en laagdrempeliger voor de hele organisatie, mensen konden zoveel leren als ze maar wilden, én ze konden niet alleen zakelijk leren maar ook privé.

Het grote voordeel: je bereikt veel meer medewerkers. Veel organisaties laten medewerkers leren als er een probleem is of als ze juist potentie zien: maar dat is niet de meerderheid van je medewerkers. Met All You Can Learn bereik je niet alleen de uitschieters, maar ook de rest van je organisatie.

Bovendien is centraal inkopen goedkoper dan alles versnipperd inkopen. Nu is het grootste deel van het opleidingsbudget in één pot gestopt. Rik geeft aan dat ze wel nog een deel van het budget opzij zetten voor hele vaktechnische of specifieke opleidingen.

Zelf beslissen

Glenn vraagt of All You Can Learn er niet voor zorgt dat mensen zich niet meer focussen op hun werk, maar alleen maar bezig zijn met de opleidingen. Rik benadrukt dat het niet zo is dat iedereen de hele dag alleen maar zit te leren. De medewerkers focussen zich op hun werk: en als het nodig is, leren ze bij. Of ze nou iets moeten weten over Excel of over het geven van een goede presentatie.

Het voordeel is dat ze nu niet eerst toestemming hoeven te vragen aan hun manager. Dat is ook niet nodig, want mensen weten zélf wat en wanneer ze wat nodig hebben. Glenn vraagt of die drempels niet zijn uitgevonden zodat mensen er geen misbruik van maken – een opleiding kost immers veel tijd en geld.
De ervaring leert echter dat mensen goed zijn in het plannen van hun leermomenten, vertelt Rik. Zo werd er veel geleerd in de trein (toen dat nog kon), tijdens middagpauzes en in het weekend. Werknemers vonden het leuk en wilden er echt mee aan de slag. Het gaat dus niet ten koste van de productiviteit.

Wat is All You Can Learn?

Wat bevat het All You Can Learn-abonnement? Tom vertelt dat het heel groot is en qua onderwerpen geen restricties kent. Het is online begonnen, maar onlangs uitgebreid met klassikaal. Hierin zitten bijna alle opleidingen van NCOI Opleidingen en andere opleiders van NCOI Groep: van Power BI tot zorggerelateerde opleidingen, maar ook opleidingen zoals Mindfulness en Gezond thuiswerken en Spaans voor beginners.
Wat is de toegevoegde waarde van niet-werkgerelateerde trainingen? Moeten opleidingen er niet voor zorgen dat mensen beter worden in hun werk? Tom legt uit: veel mensen willen Spaans leren, want dat vinden ze leuk. Maar als je kijkt naar de data, zie je iets opvallends: veel mensen die Spaans of andere privé-gerelateerde trainingen volgen, kiezen vervolgens ook voor een zakelijke training.

Leren doet leren: de training Spaans helpt je op een laagdrempelige manier te laten zien hoe het is om te leren. Overigens worden deze gegevens nooit gekoppeld aan medewerkers: wat je leert, is anoniem. Dit is omdat controle een negatief effect heeft op het leren.

Goed werkgeverschap

Bij UWV vinden ze goed werkgeverschap heel belangrijk: ze willen medewerkers dan ook stimuleren in hun ontwikkeling en ervoor zorgen dat zij hun hele carrière mee kunnen. Rik benadrukt dat UWV ook in het verleden al veel deed met trainen en opleiden. Wat er nu anders is: de dam is weggehaald. Er worden niet meer bij honderd verschillende leveranciers een training ingekocht, maar bij eentje. Alles gaat via één kanaal. Dat maakt het makkelijker voor zowel werkgever als werknemers.

En het werkt: het aantal boekingen en inschrijvingen steeg snel. Corona bracht dit tot een halt omdat mensen het druk hadden met zich aanpassen naar de nieuwe situatie, maar inmiddels neemt het weer toe.

Ontwikkelmogelijkheden bieden

Natuurlijk zal nooit iederéén in je organisatie aan het leren gaan. En dat is niet erg. Rik geeft aan dat zijn medewerkers vakmensen zijn en dat hij er vertrouwen in heeft dat zij weten wat goed voor hen is. Of dat nu geen opleiding volgen is of heel veel verschillende opleidingen volgen is.

Als werkgever vindt hij het zijn taak om ontwikkelmogelijkheden te faciliteren, naast andere arbeidsvoorwaarden zoals een salaris of werkplek. Wat medewerkers er vervolgens mee doen, is aan hen. Hiermee communiceer je ook: dit is belangrijk, we hebben er vertrouwen in dat je dit kan. En dat is onderdeel van goed werkgeverschap.

Contact met Online Academy

Benieuwd naar het volledige gesprek? Luister hier de podcast terug, of beluister een van onze andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.
 
Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder