Co-creatie werkt. Zie jij de waarde al?

Co-creatie is een vorm van interactie tussen consument en organisatie die als doel heeft om waarde te creëren voor beide. Het idee is dat je niet vóór de klant waarde creëert, maar mét de klant. In dit artikel geeft Dr. Herm Joosten, Lector NCOI Master in Marketingmanagement, een aantal voorbeelden van co-creatie en laat hiervan de waarde voor marketing inzien.

Het idee van co-creatie is zeker niet nieuw, maar de vele verschijningsvormen ervan zijn dat wel. Klanten kunnen betrokken worden bij het bedenken van nieuwe producten of diensten (crowdsourcing), bij het ontwerpen van producten (co-design), bij het maken van producten (co-production), bij het reclame maken voor producten (co-marketing), bij het op maat maken van een product (customization), bij het financieren van nieuwe ideeën (crowdfunding) of bij het uitvoeren van de dienst (co-participation).

Dat zijn dus heel wat co-creaties! Marketeers en communicatieprofessionals die er oog voor hebben zien het overal om zich heen:
  • Coca-Cola Freestyle laat klanten een drankje samenstellen in de app en Coca-Cola maakt het drankje.
  • Flitsmeister laat automobilisten de positie van flitspalen doorgeven en geeft die info door aan gebruikers van de app.
  • Tripadvisor vraagt reizigers om hun reiservaringen en publiceert die.
  • Pharrell Williams vraagt luisteraars een filmpje te sturen waarin ze dansen op het lied ‘because I’m happy’ en maakt er een 24 uur durende clip op YouTube van.

Waarom werkt co-creatie?

Om antwoord te geven op de vraag waarom co-creatie werkt, moeten we een uitstapje maken naar naar de psychologie. De psychologie laat zien dat mensen meer betrokken zijn wanneer ze zelf aan iets hebben meegewerkt. Ze voelen zich trots en gewaardeerd, omdat om hun mening wordt gevraagd. In sommige gevallen worden klanten betaald voor hun medewerking of krijgen ze bepaalde voordelen, zoals een korting of ze mogen als eerste een nieuwe release ontvangen. ‘Iets terugdoen’ werkt vaak goed, maar het kan zijn dat het merk de consument op deze manier beïnvloedt.   

Voor de organisatie heeft een goede en eerlijke co-creatie ook voordelen, want het bedrijf krijgt meer en betere feedback van de klanten en er ontstaat een band met de klanten (relatiemarketing). Dit zorgt er direct voor dat er meer klantgerichte producten worden gemaakt, waardoor ze beter verkopen. Daarnaast zijn co-creërende klanten vaker bereid een premium prijs te betalen en worden ze veelal waardevolle brand ambassadors (mond-tot-mondreclame).

Wil je meer over co-creatie weten en hoe je dit kunt inzetten binnen jouw organisatie? Volg een opleiding in marketingmanagement.
Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder