Help, mijn manager is ongeduldig!

Lees hier waarom organisatiestress de reden kan zijn

Hoe doen onze managers het? Waar kunnen zij in groeien? En bij wat voor manager voelen we ons goed en gehoord? We kunnen niet altijd tienen scoren. In ons privéleven, maar ook in ons zakelijke leven niet. En hoe goed onze managers het ook doen, ook zij zijn vatbaar voor prikkels van buitenaf. Heb je het gevoel dat je manager de laatste tijd ongeduldiger is? Het Nationale Management Onderzoek wijst uit dat stress zeer waarschijnlijk de oorzaak is.

Omgaan met veranderingen

Om de huidige markt bij te benen, worden organisaties min of meer gedwongen te veranderen. Bijvoorbeeld door te innoveren, reorganiseren of een ander beleid te volgen. Dit kan voor onrust zorgen. Of anders gezegd: het levert stress binnen de organisatie op. Managers moeten verschillende rollen aannemen en schakelen tussen het uitvoerende personeel en het (hogere) management. In stabiele tijden, maar ook in tijden van verandering en hectiek. En juist in deze tijden is goed management wenselijk. Je wil veranderingen namelijk zo effectief mogelijk doorvoeren. Maar je kunt je wellicht voorstellen dat dit niet altijd goed gaat. Want ook managers zijn mensen. En mensen zijn nu eenmaal vatbaar invloeden van buitenaf. Dus ook voor stress!

Het Nationale Management Onderzoek

Lang niet alle managers kunnen omgaan met verandering. Meer dan 25% van werkend Nederland geeft aan dat zijn manager moeite heeft met veranderingen binnen de organisatie. En dat zorgt ervoor dat je manager stress ervaart en ongeduldiger overkomt. Bijna een kwart van de managers (24%) verliest namelijk zijn geduld als er veel stress is binnen de organisatie. 46% van de managers hebben echter wél oog voor verandering en kunnen deze succesvol introduceren aan en doorvoeren binnen hun teams. Meer weten over de huidige managers van Nederland?

Lees hier het hele onderzoeksrapport

Herken en benoem de signalen

Komt jouw manager ongeduldig over? Of ben je een leidinggevende en merk je dat je ongeduldiger aan het worden bent door toenemende organisatieveranderingen? Benoem de signalen en bespreek deze met elkaar op de werkvloer. Zo kun je als manager bijvoorbeeld aangeven dat je door stress anders over kunt komen dan je personeel van je gewend is. Als werknemer kun je de signalen benoemen tijdens een een-op-eengesprek met je leidinggevende. Of je nu werkt binnen een midden- of kleinbedrijf of een grote corporatie: door deze signalen te bespreken, creëer je onderling begrip. Maar dat niet alleen. Ook zorg je voor een transparante communicatie en een grotere vertrouwensband tussen jou en je collega.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder