De manager als ondernemer

Als manager neem je telkens verschillende rollen aan. Je bent afwisselend ondernemer, organisator, leider en coach. Al deze rollen zijn belangrijk als je een goede manager wilt zijn. Daarom lichten we de verschillende rollen toe in onze serie ‘De 4 rollen van de manager’. Vandaag beginnen we met het derde deel uit de serie: wat houdt de rol van ondernemer in?

Resultaten boeken

Als manager ben je proactief en besluitvaardig. Samen met je team wil je resultaten boeken. Je bent immers verantwoordelijk voor het werk dat je team oplevert. Je maakt plannen en beoordeelt plannen van anderen.
 
In de ondernemersrol ben je toegewijd aan je werk. Je wilt het altijd goed doen. Je hebt verstand van en gevoel voor commercie. En kansen? Die laat jij absoluut niet lopen. Maar je moet ook kunnen delegeren. Je kunt al het werk namelijk niet in je eentje doen. En daarnaast: als manager ligt er ook ander werk op jou te wachten.

De belangrijkste taken in de ondernemersrol

Herken jij de ondernemer in je managersfunctie? Dan zijn dit jouw belangrijkste taken:
 
Delegeren: als manager moet je niet alles zelf doen. Het is de bedoeling dat je het werk verdeelt onder je medewerkers. Wie heeft de expertise om deze taak op te pakken? En voor wie is deze andere taak heel leerzaam? Niet alle managers vinden delegeren even makkelijk. Ze hebben er bijvoorbeeld moeite mee om los te laten en dit alles zelf te doen. Het getuigt van goed managerschap om taken vol vertrouwen over te dragen.

Commercie: een manager moet een commercieel oog hebben. Het doel van de meeste bedrijven is immers winst maken. Maar ook als je werkt voor een non-profitorganisatie heb je een commercieel oog nodig. Het is van belang dat je weet waar je potentiële klanten zich bevinden. En nog belangrijker: dat je weet hoe je ze het beste kunt overtuigen met jouw producten of diensten.  

Plannen en beoordelen: als manager zie jij kansen. En deze zet jij om in concrete plannen. Met deze plannen realiseer je namelijk resultaat. Maar je kunt ook plannen van anderen beoordelen. Dit maakt jou juist zo’n goede manager die resultaten kan realiseren.

Wat is er goed aan deze rol?

  • Je neemt verantwoordelijkheid, geeft richting en houdt de controle
  • Je handelt snel
  • Je pakt uitdagende klussen op
  • Je bent effectief omdat je de nadruk op resultaten legt

Wat zijn de valkuilen in deze rol?

  • Doordat je zo resultaatgericht bent, maak je weinig tijd vrij om te luisteren
  • Je kunt weinig begrip en geduld opbrengen voor de ideeën en bezwaren van anderen
  • Je controlebehoefte kan te groot worden 

Hoe vermijd je deze valkuilen?

  • Ga niet alleen op je eigen ideeën af – luister naar de inbreng van de medewerkers
  • Wees je bewust van de impact die je maakt op anderen
  • Delegeer: durf te vertrouwen op je medewerkers
  • Analyseer bij de samenwerking niet alleen de taakelementen, maar ook de relatie-elementen

Beter worden in de ondernemersrol

Door je bewust te zijn van deze rol en de taken en valkuilen die hierbij horen, kun je jezelf verbeteren als leider. Welke van deze taken beheers jij al heel goed? En in welke taken moet je nog meer groeien?

Je kunt met je ontwikkelpunten aan de slag door bijvoorbeeld meer energie te besteden aan deze taken. Je kunt natuurlijk ook een opleiding volgen om je te verbeteren. Dat hoeft trouwens niet alleen als je het nog moeilijk vindt: als je juist al sterk bent in het leiden van je team, kun je dat natuurlijk ook verder uitbouwen.

Opleidingen voor de ondernemersrol

Wil jij actief aan de slag met de vaardigheden die bij de rol van ondernemer horen? Bij ISBW vind je verschillende opleidingen waarmee je jezelf ontwikkelt in de rol van ondernemer. Bijvoorbeeld met deze drie opleidingen:

HBO Commercieel management – ontdek hoe je de marktpositie van jouw organisatie verder uitbouwt.
HBO Bachelor Bedrijfskunde – leer bedrijfskundige vraagstukken integraal benaderen, waarbij je commercieel en strategisch management combineert.
Post HBO Strategisch Sales- en Accountmanagement – ga aan de slag met het ontwikkelen van de strategie voor jouw organisatie of afdeling en stuur praktisch op resultaat.
 
Twijfel je welke opleiding het best bij je doelen past? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 088 - 9 390 000 of via ons contactformulier.

Meer over de verschillende rollen

Ondernemer is slechts een van de verschillende rollen die je als manager aanneemt. ISBW heeft alle verschillende rollen gebundeld in het ManagerOntwikkelModel®. Dit model is bedoeld om je te helpen een bekwame en veelzijdige manager te worden. Benieuwd? Vorige maand belichtten we de rol van leider, en volgende maand verschijnt het volgende deel uit onze serie online: we bespreken de rol van organisator. Houd dit blog in de gaten, of je inbox voor onze nieuwsbrief. Nog niet geabonneerd? Je kunt je abonneren door je e-mailadres onderaan deze pagina in te vullen.

Kun je niet wachten tot het volgende deel van de serie online komt? Download gratis onze whitepaper ‘De 4 rollen van de manager’.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder