Een dynamische omgeving vereist een flexibele HRM-professional

Lifetime employment is een uitzondering in de vluchtige arbeidsmarkt van nu, waarin mensen korter werkzaam zijn bij een bedrijf en minder fulltime werken. Organisatiestructuren verschuiven van een klassieke organisatiestructuur naar meer zelforganiserende en flexibele eenheden. De grenzen van organisaties zijn meer hybride en bestaan uit meer wisselende netwerken. Kortom, de organisatie van de toekomst is dynamischer dan ooit en dat vraagt om een flexibele HRM-afdeling met HRM-professionals die inspelen op veranderingen en verantwoordelijkheid durven te nemen. Heb jij de capaciteiten om sturing te geven aan de organisatie van de toekomst?

De brug die HRM heet

HRM vormt de brug tussen management en medewerker. Met veranderende behoeften aan beide kanten is het aan HRM om deze verbinding te blijven zoeken en optimaliseren. Dat is de grootste uitdaging van de HRM-professional. Door slim in te spelen op ontwikkelingen kan een HRM-professional een belangrijke strategische schakelfunctie binnen een bedrijf toe-eigenen. Een succesvolle HRM-professional kan zodoende steeds meer eigen taken creëren en sturing geven aan zijn carrière.

Veranderende rol van HRM

1. Coaching
Door de veranderende organisatiestructuur verandert ook de rol van de HRM-manager. In zelforganiserende en flexibele eenheden ligt het accent meer op coaching en ondersteuning (relatie) en minder op inhoud (taak) en planning.
 
2. Maatwerk
Er bestaat niet meer zoiets als een one size fits all-aanpak. HRM is meer en meer maatwerk. Taken en roosters worden op elkaar afgestemd, om rekening te houden met individuele behoeften van werknemers en omdat er minder fulltime gewerkt wordt. 
 
3. Werving en selectie
Door het komen en gaan van medewerkers, gaat een groot deel van de aandacht van HRM uit naar werving en selectie. Iedere organisatie is immers gebaat bij interne rust met een stabiel personeelsbestand. Ook daar ligt een grote uitdaging voor HRM-professionals, in de vluchtige arbeidsmarkt waarin young professionals over het algemeen minder waarde hechten aan loyaliteit.

De HRM-professional van de toekomst

1. Ondernemerschap
Durf jij initiatief te nemen? Een succesvolle HRM-manager die klaar is voor de toekomst neemt het heft in handen en speelt in op ontwikkelingen, durft zijn verantwoordelijkheid te nemen en de regie te voeren. Doe je dat niet? Dan blijft alles bij het oude, terwijl de wensen van het management en behoeften van de werknemers aanzienlijk veranderen. De kans op wrijving en onrust is groot, waardoor het bedrijf niet meer optimaal functioneert.

2. Flexibel
Een essentiële vaardigheid van een HRM-professional die klaar is voor de toekomst, is flexibiliteit. Goed om kunnen gaan met veranderingen is cruciaal. Een goed voorbeeld is de recente economische crisis; een situatie waar je als HRM-professional geen controle over hebt, maar wel mee om moet gaan.
 
3. Proactief
De succesvolle HRM-professional van de toekomst is proactief en durft initiatief te nemen. Sturing geven aan een bedrijf vergt lef. Ben jij ondernemend genoeg om initiatief te nemen? Proactief inspelen op veranderingen is niet alleen noodzakelijk in een dynamische omgeving, maar ook leuk! De voldoening is groter, omdat je de organisatie wezenlijk sturing geeft als belangrijke schakel binnen het bedrijf.

Over de auteurs:

Mandy van der Velde is Lid Academic Board (HRM en onderzoeksmethodiek) en doet onderzoek als hoogleraar bij de Universiteit Utrecht. Ze heeft met haar 30 jaar aan ervaring een methodologieboek, handleidingen en OLO’s geschreven.
 
Karin Manuel is Lector HRM. Vanaf 1999 heeft ze verschillende rollen vervuld op HRM-gebied. Sinds 2012 runt ze een eigen adviesbureau op het gebied van organisatieontwikkeling en HRM. Karin is inhoudelijk verantwoordelijk voor de actualiteit en kwaliteit van het onderwijs.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder