De HRM-functie verandert: van uitvoering naar strategie

De HRM-functie verandert steeds meer in een strategische functie. Het samenwerken met verschillende partijen en het optimaal benutten van menselijke talenten staan hierin centraal. De oorzaken van deze verandering? De digitalisering en de individualisering van de samenleving.

De HRM-functie wordt steeds meer strategisch, in plaats van uitvoerend in de organisatie. Op directieniveau ligt de focus op het vooruitkijken en anticiperen. Waar gaan we als organisatie naartoe? Waar gaat de arbeidsmarkt naartoe? En wat voor actie moet daarop ondernomen worden? Inhoudelijk is er meer aandacht nodig voor diversiteit, voor individueel maatwerk.

Op managementniveau staat de HRM-functie steeds meer naast de manager. Je denkt met de manager mee over hoe de personeelscapaciteit het meest effectief in kan worden gezet. Denk aan het sturen op het terugdringen van verzuim, de ontwikkeling van mensen, een evenwichtige bezetting, etc.

De oorzaken

Er zijn twee belangrijke oorzaken waarom HRM van uitvoering naar strategie verschuift:

  • De voortschrijdende digitalisering, ook wel e-HRM genoemd
  • De individualisering van de samenleving

Wat is e-HRM?

E-HRM staat voor Electronic Human Resource Management. In het kort betekent e-HRM het inzetten van technologie om het menselijk talent optimaal te benutten. E-HRM zorgt ervoor dat je altijd actueel inzicht hebt in belangrijke stuurinformatie. Het bevordert het matchen van talent aan de juiste taken en verantwoordelijkheden, het sturen op resultaat, personele doorstroming, effectievere communicatie, productiviteit, voortgangsbewaking en het gericht ontwikkelen van werknemers. E-HRM zorgt ervoor dat medewerkers en leidinggevenden eenvoudiger zelf zaken kunnen uitvoeren en administreren.

Door e-HRM verandert het accent in de HRM-functie. Er is meer ruimte voor tactische en strategische zaken, waardoor HR werkt als business partner.

Individualisering

De individualisering van de samenleving betekent dat mensen meer als individu in plaats van als groep in de samenleving komen te staan. Deze ontwikkeling, gecombineerd met e-HRM, heeft als gevolg dat ook binnen een bedrijf ieder voor zich staat. Het persoonlijke belang staat boven het bedrijfsbelang. En als HR-medewerker of manager moet je hier op kunnen inspelen.

Blijven leren en ontwikkelen

De veranderende HRM-functies vragen om een hoger analyse- en abstractieniveau. Het is dus van belang om te blijven leren, om jezelf te blijven ontwikkelen, om bij te blijven op vakinhoud en de trends in het HRM-vak op de voet te volgen.  

Sta open voor veranderingen, verwelkom ze. Denk en handel op een proactieve manier.

Over de auteurs:

Mandy van der Velde is Lid Academic Board (HRM en onderzoeksmethodiek) en doet onderzoek als hoogleraar bij de Universiteit Utrecht. Ze heeft met haar 30 jaar aan ervaring een methodologieboek, handleidingen en OLO’s geschreven.

Karin Manuel is Lector HRM. Vanaf 1999 heeft ze verschillende rollen vervuld op HRM gebied. Sinds 2012 runt ze een eigen adviesbureau op het gebied van organisatieontwikkeling en HRM. Karin is inhoudelijk verantwoordelijk voor de actualiteit en kwaliteit van het onderwijs.

 

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder