Hulp verlenen vanuit huis

Werk je als consulent in het sociaal domein? Dan moet je door de coronacrisis je cliënten ineens vanuit huis ondersteunen en begeleiden. Hoe kun je dat het beste aanpakken? Je leest het in de whitepaper Telefonisch indiceren.

Sociaal werk nu nog belangrijker

In deze crisistijd is de waarde van sociaal werk extra hoog. Veel mensen zitten alleen thuis en kunnen geen bezoek ontvangen. Hierdoor neemt de eenzaamheid toe. Anderzijds zijn veel gezinsleden nu de hele dag bij elkaar en dat kan zorgen voor meer problemen onderling. Ook het aantal cliënten met financiële problemen zal de komende tijd stijgen, omdat sommige mensen hun werk (bijna) niet kunnen doen. Deze mensen hebben jouw ondersteuning en begeleiding hard nodig.

Cliënten begeleiden vanuit huis

Als consulent in het sociaal domein kun je je cliënten het beste begeleiden door persoonlijk met ze in gesprek te gaan en hun situatie en omgeving met eigen ogen te bekijken. Maar juist nu het begeleiden van je cliënten zo belangrijk is, kun je ze niet bezoeken. Je moet je werkzaamheden zoveel mogelijk vanuit huis uitvoeren, via de telefoon of je computerscherm. Dat betekent dat je op een andere manier in gesprek moet met je cliënten. Hoe pak je dat aan?

Download de whitepaper Telefonisch indiceren

Wil je weten hoe je vanuit huis je cliënten zo goed mogelijk kunt begeleiden? Download dan onze whitepaper Telefonisch indiceren. Hierin lees je onder andere:

  • Wat de coronacrisis betekent voor jouw werkzaamheden;
  • Hoe mensen reageren op een crisis en hoe jij hen helpt om te gaan met deze emoties;
  • Waar je rekening mee moet houden als je digitaal communiceert;
  • Hoe je de situatie van cliënten zo goed mogelijk onderzoekt door het stellen van de juiste vragen.

De whitepaper eindigt met wat persoonlijke tips, specifiek voor jou als consulent. Want hoe graag je ook voor andere mensen zorgt, jij bent zelf ook belangrijk!

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder