Het beste uit jezelf halen, dat wil jij natuurlijk ook. Maar hoe doe je dat in deze onzekere tijd? Juist een crisis, hoe vreselijk ook, biedt nieuwe inzichten in wat jou drijft. Tijd dus om jezelf eens recht in de ogen te kijken: wat is dat beste in mij eigenlijk? En hoe haal ik het eruit?
‘Personal Power’ is niet voor niets ‘personal’. Het betekent voor iedereen iets anders. Om gebruik te maken van je persoonlijke kracht, moet je eerst inzicht hebben in wie jij precies bent. Natuurlijk, in deze tijd heb je voldoende andere dingen aan je hoofd. Je staat wellicht, net als veel mensen, in de survivalmodus. Maar juist dan kom je jezelf ook tegen. Waar word jij nu echt blij van, wat is jouw drive? Volg jij die drive voldoende met het werk wat jij nu doet? Wat zijn je sterke eigenschappen en vaardigheden? Waar ben je minder goed in?
Pak even een momentje voor jezelf en stel jezelf deze vragen. Schrijf de antwoorden op deze vragen zo uitgebreid mogelijk op. Door hier de tijd voor te nemen, kom je tot meer inzichten dan wanneer je het even snel voor jezelf in je hoofd opnoemt. En vraag het ook eens aan je partner, vrienden of collega’s: vaak kennen zij kanten van jou die jij niet ziet. Hierdoor krijg je een vollediger beeld van al je verschillende karaktereigenschappen.
Iedereen heeft andere wensen, doelen of ambities. Om eruit te halen wat erin zit, moet je wel weten wat je wilt bereiken. Het heeft geen zin om ergens naar te streven waar je zelf niet achter staat. Het wordt een stuk makkelijker om het beste uit jezelf te halen als je enthousiast wordt van wat je doet.
Maak eens een lijstje met al je belangrijke doelen die je in je hoofd hebt. Je mag de lijst zo lang maken als je zelf wilt. Kijk vervolgens naar de lijst: van welke dingen word je echt blij? En welke dingen staan erop omdat je manager, je kinderen, je moeder of partner die van je verwachten? Kies vervolgens de paar doelen uit die het meest resoneren. Hier kun je mee aan de slag.
Als je weet wie je bent en wat je wilt bereiken, is het tijd om strategische plannen te maken. Richt je daarbij niet meteen op de hoofddoelen, maar stel haalbare subdoelen op. Zo maak je het jezelf makkelijker om uiteindelijk ook de grote doelen te behalen.
Sommige plannen zijn door de crisis niet of moeilijker uitvoerbaar. Het is nu bijvoorbeeld niet het beste moment om een café of restaurant te beginnen, of een yogastudio te openen. Dat wil niet zeggen dat je zo’n plan helemaal van tafel moet vegen, wel dat je ook je subdoelen realistisch moet houden. Maak daarbij gebruik van praktische skills, zoals timemanagement of mindmapping.
Andere plannen zijn nu juist wel beter uitvoerbaar, maar toch kom je er niet aan toe. Stel, je wilt al heel lang een roman schrijven. Kijk dan eerst goed naar jezelf: hoe werkt jouw persoonlijkheid mee of tegen bij het schrijven? En wat wil je nu écht bereiken? Misschien heb je veel fantasie, maar stel je veel uit. Of sta je juist te trappelen om te beginnen, maar heb je geen inspiratie. Dan bedenk je wat je doel is. Wil je wel écht een roman schrijven, of vind je het gewoon een leuk idee? Zou je niet liever een verhalenbundel schrijven, of een blog?
Vervolgens maak je een strategisch plan. Houd daarbij je eigen sterke en zwakke punten in het achterhoofd. Heb je weinig discipline, plan dan bijvoorbeeld dat je iedere dag 500 woorden moet sturen aan een vriend(in). En als je geen inspiratie hebt, kun je je inschrijven voor een creatieve online cursus, of een uurtje nieuwssites afspeuren naar opvallende gebeurtenissen.
Wil jij het beste uit jezelf halen? Laat je dan niet ontmoedigen door de lockdown en de crisis, maar put er juist kracht uit. Ga actief aan de slag met haalbare doelen. Vergroot je zelfinzicht en leer dit optimaal benutten. Dit doe je in een van onze online trainingen, zoals: