Geef eens wat vaker een compliment

“Jullie doen het super, mensen. Dankjewel.” Tja, zo eenvoudig kan een complimentje zijn. Juist in deze coronaperiode is het belangrijk dat je als leidinggevende je waardering uit voor je medewerkers, die ondanks alles gewoon vanuit huis blijven doorpakken. Regelmatig een pluim uitdelen zorgt voor een betere werkmoraal. Tijd dus voor een lesje complimenten geven.

Richt je aandacht op wat goed gaat

Mensen hebben waardering nodig, in deze onzekere tijd meer dan ooit. Vergelijk het met een plant die licht, water en gezonde voeding nodig heeft. Zoals een plant verwelkt zonder al die elementen, zo worden mensen ook ongelukkiger zonder positieve aandacht. Het is veel beter om je als manager te richten op wat je medewerkers nu wel voor elkaar krijgen dan zuur te zijn over de crisis en de impact ervan op het werk. Nu social distancing de nieuwe norm is, zorgen een paar positieve woorden voor meer verbondenheid. En je zult zien: dat doet mensen goed.

Een complimentje doet wonderen

Door je positief te uiten over de inspanning die iemand heeft geleverd, of het mooie resultaat dat iemand heeft neergezet, prikkel je het beloningssysteem in het brein van die persoon. De hoeveelheid dopamine neemt dan toe, wat een lekker gevoel geeft. Zo versterk je niet alleen het zelfbeeld van die persoon, maar verbeter je ook de werkprestaties en de onderlinge relatie. In deze periode van thuiswerken is dat extra belangrijk.

Complimenteren kun je leren

Heb je moeite met complimenten geven? Dan is jouw communicatiestijl waarschijnlijk eerder taakgericht dan mensgericht. Dat betekent natuurlijk niet dat je geen waardering voor anderen hebt, maar wel dat je er niet meteen aan denkt om die te uiten. Nu de meeste mensen thuis werken, is het belangrijk de afstand te overbruggen door je van je menselijke kant te tonen. Maak dus van de nood een deugd en oefen hiermee. Tijdens een conference call, via de chat of stuur eens een appje. Doe daarbij je voordeel met de volgende tips:

1. Ken je medewerkers
Ga ervan uit dat mensen heel goed aanvoelen of een compliment oprecht is. Neem dus een keer de tijd om per medewerker een lijst op te stellen van dingen waarvan jij echt vindt dat hij of zij het verschil maakt. Dat kan een eigenschap of competentie zijn, maar zeker ook een prestatie of idee. Neem jezelf bij voorbaat voor om over iedereen iets positiefs te vinden, want dat is er altijd. Soms zit dat positieve aan de keerzijde. Die collega die te veel aansturing niet trekt, is misschien ook wel degene met de meeste creativiteit.
 
2. Maak het persoonlijk
Natuurlijk is het leuk om te horen dat je iets goed gedaan hebt, maar het effect van een compliment is het sterkst als je het persoonlijk maakt. Leg dus waar mogelijk een link tussen wat iemand voor elkaar heeft gekregen en de eigenschap, prestatie of idee waar dat een gevolg van is. Dan wordt het compliment namelijk uniek. Let er daarbij wel op dat je iemand niet een pluim geeft voor iets dat ver onder zijn niveau ligt. Dat kan namelijk kleinerend overkomen, waarmee je compliment een averechts effect sorteert.
 
3. Kies je moment
Face-to-face-complimenten werken het sterkst, maar ook op afstand komt een pluim aan. Of het nu tijdens een conference call is op de vroege maandagmorgen, of aan het einde van een werkweek via WhatsApp, in principe kun je je waardering altijd en overal laten blijken. Timing is wel belangrijk. Soms is het juist mooi als je er een onverwacht moment voor kiest, maar zorg er dan wel voor dat je de directe aanleiding kunt verwoorden. Ook al vond die misschien al langer dan een maand geleden plaats. Haal hem op en maak hem weer actueel.
 
4. Denk niet in ‘maar’
“Je hebt een fantastisch rapport geschreven, heel gedetailleerd, maar de directie kan hier helemaal niets mee.” Soms ben je oprecht blij met de prestatie van een medewerker, maar wil je toch nog wat meer. Dan is het belangrijk dat je je compliment niet ondermijnt. Om dat te voorkomen, is het raadzaam niet in ‘maar’ te denken. Denk liever in ‘en’. Zeg het bijvoorbeeld zo: “Je hebt een fantastisch rapport geschreven, heel gedetailleerd. Ik wil het graag doorsturen naar de directieleden. Zou je er daarom nog een samenvatting bij willen schrijven? Die hoeft echt niet zo gedetailleerd hoor, dat heb je dus zo gedaan.”

Wil jij als leidinggevende meer halen uit je leiderschap? Bekijk dan eens onze trainingen over Leiderschap.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder