Opleiding Uitgelicht: De leergang Next Insurance Professional

Leren innoveren en anticiperen op toekomstige veranderingen waarmee de verzekeringsbranche te maken krijgt. Daar gaat het om in de leergang Next Insurance Professional. Deze leergang is ontwikkeld in samenwerking met de Insurance Academy van het Verbond van Verzekeraars. Steven Robijn, senior adviseur Opleidingen en Trainingen en opleidingskundige bij het Verbond legt uit wat het belang is van zo’n opleiding.

Steven Robijn: “Innovatie is heel erg belangrijk voor de branche. De maatschappij, de economie en de markt veranderen en we zien steeds meer dat daar veranderde behoeften uit voortkomen. Met innovatie kan je op de veranderingen en de veranderde behoeften inspelen. We zien ook dat innovatie in onze sector bij verzekeraars nog wat achterloopt en daarom willen we met deze opleiding innovatie heel graag stimuleren. En zo laagdrempelig onze kennis delen, zodat veel meer mensen met innovatie aan de slag gaan.
 
We hebben daarbij de samenwerking met NIBE-SVV gezocht. Die had namelijk al ervaring met een dergelijke opleiding. Maar die opleiding, Next Financial Professional, is gericht op de toekomstige veranderingen in de gehéle financiële sector. Wij wilden een opleiding specifiek voor de verzekeringssector. We zien NIBE-SVV als een zeer gewaardeerde partner, die goed staat aangeschreven in de verzekeringsbranche. Daarom leek het ons een goed idee om onze krachten te bundelen en daarin samen met NIBE-SVV op te trekken.”


Steven Robijn

Wat leer je?

‘‘Als je deze opleiding hebt gevolgd, ben je op de hoogte van de laatste relevante trends en ontwikkelingen op het gebied van innovatie in de sector’’, zegt Steven. “Hierbij moet je dan denken aan ontwikkelingen ten aanzien van nieuwe technologie, big data en customer experience. De opleiding helpt je om een visie en strategie te ontwikkelen op dit vlak. Maar dat niet alleen, je leert ook om jouw innovatieve ideeën binnen je eigen organisatie op de kaart te zetten en verder te brengen en daarvoor een goed onderbouwd plan van aanpak te maken. Dit plan is ook de praktijkopdracht waarmee je de opleiding afsluit. Als je die opdracht goed hebt afgerond, dan krijg je het diploma ‘Next Insurance Professional’.” Het uiteindelijke doel van de opleiding is volgens Steven het stimuleren van de innovatiekracht binnen de sector.

Het bijzondere van de opleiding

‘‘Het bijzondere van de opleiding is dat er een koppeling wordt gemaakt tussen de praktijk van de deelnemers en de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van innovatie binnen de sector’’, stelt Steven. “Deze opleiding gaat echt over innovatie binnen de verzekeringsbranche. Alle praktijkcases en voorbeelden die worden aangehaald komen uit de sector, die zijn verzekeringsgerelateerd. De docenten en sprekers die we inzetten zijn werkzaam in de sector. Vaak komen ze bij verzekeraars vandaan en hebben daar veel ervaring opgedaan. En het Verbond levert ook zelf een gastdocent, die op het gebied van innovatie werkzaam is. Dat is onze beleidsadviseur Innovatie. Hij neemt samen met een trainer van NIBE-SVV de eerste module, The Next Insurer: Vision and Strategy, van de opleiding voor zijn rekening. Hij gaat in op de belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van innovatie die in de sector spelen. We maken de leergang zo ook heel erg actueel en relevant voor de sector. Dat maakt deze opleiding uniek. Er is bij mijn weten geen andere opleiding op het gebied van innovatie die specifiek op de verzekeringsbranche is gericht.”

Innovatie is mogelijk op elk niveau in de organisatie

Steven vertelt: “De leergang is ingestoken op een brede doelgroep. Waar je je ook bevindt in de organisatie, je kunt op elk niveau aan innovatie doen. Als je regelmatig denkt ‘kan verzekeren nou niet anders?’, dan is deze opleiding wat voor jou.”

‘‘En daarbij is je ervaringsniveau niet het allerbelangrijkste’’, vervolgt hij. “Of je nou als medior/senior professional of als manager bij een verzekeraar of andere financieel dienstverlener werkzaam bent, het belangrijkste is uiteindelijk de overtuiging en ambitie die je zelf hebt om verandering teweeg te brengen.”

Van young professionals tot ervaren rotten

Gekeken naar degenen die deze leergang al gevolgd hebben, dan zie je die brede doelgroep volgens hem ook terug. Steven: “Het is een mix van mensen: sommigen werken pas een paar jaar in de verzekeringsbranche en anderen al veel langer. Het zijn productmanagers, marketingmanagers, maar ook leidinggevenden en mensen die op directieniveau adviseren. Er hebben zelfs mensen deelgenomen die al een tijdje bezig zijn met innovatie bij een verzekeraar. Die volgen deze opleiding om hun kennis weer eens op te frissen. Dus je ziet zowel young professionals als ervaren rotten.”

Voor iedereen in de verzekeringsbranche

‘‘De opleiding is bedoeld voor iedereen in de verzekeringsbranche, dus niet alleen voor hen die werken bij verzekeraars, maar ook voor professionals bij volmachtbedrijven en tussenpersonen’’, zo benadrukt hij. Omdat de casuïstiek is toegespitst op het verzekeringsbedrijf is die ook voor hen heel herkenbaar. En in de opleiding is ruimte om eigen casuïstiek in te brengen. “Sterker nog, daar is ook een groot deel van het programma op gebaseerd. Van de deelnemers aan de opleiding wordt ook verwacht dat ze een eigen casus meenemen. Hiermee gaan ze dan tijdens de opleiding aan de slag. En of ze bij een verzekeraar, tussenpersoon, volmachtbedrijf of bijvoorbeeld een herverzekeraar werken, maakt niet uit.”

Hij raadt wel aan om met een eigen casus aan de opleiding te beginnen. Dan heb je ook echt de koppeling met je eigen praktijk. Maar het hoeft niet per se. Als je nog geen casus heb, dan is dat niet erg. “Want zeker in die eerste module krijg je inzicht in wat er op innovatief vlak gebeurt in de branche en word je erdoor geïnspireerd. Je ogen gaan open voor de mogelijkheden. Daarnaast krijg je opdrachten die je helpen om te komen tot een idee dat je verder kunt uitwerken.”

De opleiding geeft je inzichten en handvatten

De leergang bestaat uit 4 modules. Volgens Steven is de eerste module heel interessant omdat je daarin de trends en ontwikkelingen meekrijgt op het gebied van innovatie binnen de verzekeringswereld. En de tweede module over de soft skills is heel nuttig omdat het je kan helpen om draagvlak in je organisatie te krijgen voor innovatie. Dat kan namelijk soms best een uitdaging zijn. En dan de laatste twee modules, Next Financial Skills en Next Customer Big Data Analytics, die geven je inzichten om je plan verder te onderbouwen. Hierna ben je echt in staat om met jouw innovatieve idee aan de slag te gaan, draagvlak te creëren voor je idee en het goed door de organisatie heen te leiden. En zo je innovatieve idee op een succesvolle manier te realiseren.

‘‘De feedback van de deelnemers bevestigt dat de opleiding goed aansluit bij de behoeften in de verzekeringsbranche’’, aldus Steven. “Ze zijn enthousiast over de inzichten en handvatten die ze krijgen om hun ideeën verder te brengen. We zien de sector gelukkig steeds innovatiever worden en hopen dat deze opleiding daar aan bijdraagt. Dat is in ieder geval wel wat we voor ogen hebben.”

Op de kwaliteit van de opleiding wordt goed gelet

“We blijven waakzaam op de kwaliteit van de opleiding”, zo vertelt Steven. “Aan de hand van de evaluaties van de studenten passen we waar nodig de opleiding aan. We letten vooral goed op de koppeling met de verzekeringsbranche, de vertaling van de theorie naar de verzekeringspraktijk. Ik denk dat dat ook een van de pluspunten is van deze opleiding. En die vertaalslag kunnen maken, is ook een van de belangrijkste eisen die we stellen aan de docenten.”

Tip van Steven

Steven heeft nog een tip die hij graag mee wil geven: “Denk je wel eens ‘dat kan anders!’ en heb je een innovatief idee, durf er dan mee aan de slag te gaan, wees niet bang. En gebruik deze opleiding om je idee verder te brengen. Probeer het gewoon. Ga het gewoon doen!”

Wil jij ook aan de slag met je innovatieve idee?

Met de opleiding Next Insurance Professional krijg je net dat extra duwtje in de rug.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder