Omarm ontwikkelingen in financiële organisaties om te kunnen groeien

Mede door de technologische veranderingen in de financiële wereld, zullen bedrijven steeds vaker de samenwerkingsverbanden opzoeken. Door deel uit te maken van een groter geheel, kunnen organisaties door samen te werken flexibeler op ontwikkelingen en omstandigheden inspelen. Lector Master Finance & Control bij NCOI, Paul Claes, vertelt hoe bedrijven in de financiële wereld zich gaan gedragen.

Aanpassen is het sleutelwoord

“Deze samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan door middel van overnames en fusies, maar ook juist door opsplitsing in kleinere zelfstandige eenheden. Dit houdt voor de medewerkers in dat ze zich moeten aanpassen en volgens andere lijnen moeten gaan werken. Waar je bijvoorbeeld voorheen gewend was om direct iets bij de directeur voor te leggen, zal dit na een fusie misschien via een extra tussenpersoon gaan. Maar het kan ook zijn dat je door een opsplitsing opeens veel meer verantwoordelijkheid krijgt. Probeer altijd klaar te zijn voor zo’n nieuwe uitdaging, want het brengt altijd kansen met zich mee. Zie ze, pak ze en pas je aan!

Kijk naar buiten en sluit je niet af

Als financieel manager of controller zul je vaker een blik naar buiten moeten werpen in plaats van alleen maar met je eigen organisatie bezig te zijn. Door de trend van social media, internationalisering en andere ontwikkelingen zijn bedrijven snel blootgesteld aan de buitenwereld. Denk bijvoorbeeld aan een slechte recensie op Facebook. Dit kan een sneeuwbaleffect veroorzaken, waardoor de reputatie van de organisatie kan worden geschaad. Als financieel manager of controller kun je eraan bijdragen dit voor te zijn, door in jouw rol de reputatie van het bedrijf hoog te houden.

Wees proactief

Door proactief te zijn, kun je iedereen een stap voorblijven, zowel op persoonlijk vlak als voor de organisatie waarvoor je werkzaam bent. Als je je bewust bent van de wereld om je heen en je niet in je eigen ‘bubbel’ verschuilt, dan zul je stappen maken.

Sluit je niet af, maar stel je open. Kijk om je heen en interesseer je voor wat er op allerlei gebieden gebeurt. Niet alleen op het gebied van technologie, maar kijk ook welke andere markten voor jouw organisatie van belang zijn en of er een manier is voor jouw bedrijf om op een juiste wijze mee te doen op social media. Er zijn diverse trainingen en cursussen die je hierbij verder kunnen helpen. Ga ervoor!”

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder