Benut de technologische ontwikkelingen in de financiële markt

Technologische ontwikkelingen komen op verschillende gebieden in de financiële wereld voor. Van automatisering en robotisering van standaardprocessen tot de aanpak van rapportages over prestaties. Lector Master Finance & Control bij NCOI, Paul Claes, heeft zijn expertise losgelaten op de nieuwe technologische oplossingen binnen het financieel vakgebied en vertelt hoe je hierop het beste kunt anticiperen.

“Het financiële vak wordt binnen no-time anders dan 20 jaar geleden. Financieel managers en controllers die meegaan met de tijd en technologische ontwikkelingen goed bijhouden, kunnen hierdoor kansen benutten. Een kritische blik zal uiteraard altijd nodig blijven: niet elke technologische verandering is even relevant. Juist de financieel manager of de controller zal die afweging moeten maken of het een nuttig middel is. Dit is nog steeds de meerwaarde die je als financieel manager of controller hebt versus technologie.

Interpretatie van de mens blijft belangrijk

Door robotisering, block chain, business intelligence en data analytics wordt de aard van het werk van een financieel manager of controller anders. Het verzamelen van data op uniforme wijze voor koppeling, wordt belangrijker. Daarnaast krijgt de interpretatie de nadruk, want het mensenwerk is bij deze technologische ontwikkelingen ontzettend van belang. Een computer kan heel makkelijk uitvoerend werk verrichten, maar de mens moet verbanden leggen en de beslissingen over de vervolgstappen nemen.

Daarnaast is het goed om een kritische blik te houden. Hoe betrouwbaar zijn de data? Een computer doet precies wat hij moet doen, maar heeft wellicht extra (menselijke) controle nodig. We worden nu eenmaal allemaal steeds meer afhankelijk van de technologie, maar we moeten ons goed blijven realiseren dat het een middel is om het werk makkelijker te maken en geen doel op zich!

Als financieel manager of controller is het jouw taak om deze technologie te omarmen, maar ook goed in de gaten te houden. Als je dat niet doet en je blijft de ‘ouderwetse’ werkwijze handhaven, zoals het opstellen van standaardrapportages en dergelijke, dan is het moment dat je overbodig wordt en niet meer ergens anders in het bedrijf inzetbaar bent dichtbij.

Omarm de technologie en groei

Gelukkig valt er ook heel veel te halen uit de technologische ontwikkelingen. Als jij een financieel manager of controller met een groot aanpassingsvermogen bent, leergierig bent, open-minded bent en een kritische blik hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt deze ontwikkelingen als kans zien en niet als een bedreiging ervaren.

Spring op de trein, rijd mee, maar houd wel in de gaten of je op de juiste trein zit. Soms is een sprinter beter dan de intercity. Ik bedoel daarmee: kijk of de ontwikkeling een verbetering is en waarde toevoegt voor de organisatie. Implementatietrajecten zijn altijd kostbaar. Als de organisatie er niet klaar voor is, wacht dan even en bereid de mensen eerst voor. Technologie komt er sowieso aan, dus zorg dat je het omarmt. Diverse trainingen en cursussen kunnen je hierbij ondersteunen!”

Over de auteur

Paul Claes is lector Master Finance & Control bij NCOI en is verantwoordelijk voor de inbedding van onderzoek in het master curriculum. Ook levert hij een bijdrage aan de financiële bacheloropleidingen. Daarnaast werkt Paul voor de Vrije Universiteit Amsterdam en Nyenrode.

Deel dit artikel

Heb je een vraag?

De beste match voor jou

Interessante artikelen

Werk en studie
Virtual Classroom vs. e-learning

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder

Wil jij je opleiding online op afstand volgen? Bijvoorbeeld omdat dat beter in je drukke planning past...

Lees verder
Communicatie
Zeven tips voor het ontwikkelen van klantcontactmedewerkers!

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder

Medewerkers prikkelen om beter te worden in hun vak maakt het werk leuker en draagt bij aan de organisatiedoelen....

Lees verder
Communicatie
Van bellen naar appen: klantcontact toen en nu

Technologie in klantcontact, hoe zit dat nu precies? Sharon van der Eerden, Senior Trainer bij Coniche,...

Lees verder

Technologie in klantcontact, hoe zit dat nu precies? Sharon van der Eerden, Senior Trainer bij Coniche,...

Lees verder

Technologie in klantcontact, hoe zit dat nu precies? Sharon van der Eerden, Senior Trainer bij Coniche,...

Lees verder
Financieel
Opleiding Uitgelicht: De leergang Next Insurance Professional
Leren innoveren en anticiperen op toekomstige veranderingen waarmee de verzekeringsbranche te maken...
Lees verder
Leren innoveren en anticiperen op toekomstige veranderingen waarmee de verzekeringsbranche te maken...
Lees verder
Leren innoveren en anticiperen op toekomstige veranderingen waarmee de verzekeringsbranche te maken...
Lees verder