De manager als organisator

Als manager neem je telkens verschillende rollen aan. Je bent afwisselend ondernemer, organisator, leider en coach. Al deze rollen zijn belangrijk als je een goede manager wilt zijn. Daarom lichten we de verschillende rollen toe in onze serie ‘De 4 rollen van de manager’. Vandaag beginnen we met het vierde en laatste deel uit de serie: wat houdt de rol van organisator in?

Als manager neem je telkens verschillende rollen aan. Je bent afwisselend ondernemer, organisator, leider en coach. Al deze rollen zijn belangrijk als je een goede manager wilt zijn. Daarom lichten we de verschillende rollen toe in onze serie ‘De 4 rollen van de manager’. Vandaag beginnen we met het vierde en laatste deel uit de serie: wat houdt de rol van organisator in?

Werken volgens afspraak

Bedrijfsplannen uitvoeren? Daar komt veel organiseren bij kijken. Daarom is het essentieel dat een goede manager ook een goede organisator is. In deze rol houd je je bezig met werkprocessen en het coördineren van werkafspraken. Jij ziet erop toe dat het werk binnen de gestelde termijn uitgevoerd wordt.
 
In de organisatorrol ben je procesmatig actief. Het is daarom belangrijk het personeel niet uit het oog te verliezen. Neem hen daarom mee in de totstandkoming van je besluiten. Waarom moet een bepaalde taak in een bepaalde termijn uitgevoerd worden? Door je personeel mee te nemen in je beslissingen, creëer je begrip en zorg je voor een transparante communicatie- en werkhouding.

De belangrijkste taken in de organisatorrol

Projecten: als manager ben jij verantwoordelijk voor het opzetten van en het begeleiden bij projecten. Je zet ze op en zorgt ervoor dat ze goed worden uitgevoerd. Je moet weten hoe je projecten opstart, hoe je je projectteam inricht en hoe je een project binnen de geplande tijd uitvoert. Belangrijke taken die veel van jou als manager eisen.
 
Processen: als manager werk je veel met processen die zich al bewezen hebben. Ook bedenk je nieuwe processen om de werkzaamheden soepel te laten verlopen en om efficiënter te werken.
 
Bijsturen: een manager houdt de controle over de projecten en processen. Gaat er iets niet helemaal goed? Dan stuur je bij, zodat iedereen weer op koers is. Dit kan lastig zijn. Je wilt namelijk niet te weinig bijsturen – dan gaat het mis – maar ook niet te veel, want dan voelen je medewerkers zich te gecontroleerd. Dat is niet goed voor hun motivatie of voor hun werkplezier. Als manager zoek je hierin altijd naar een goede balans.

Wat is er goed aan deze rol?

  • Je benadert problemen feitelijk en met logica
  • Je gaat pas ergens mee aan de slag als het genoeg praktische waarde heeft
  • Je profiteert van bestaande ideeën en procedures en diept ze uit
  • Je gaat op een zorgvuldige manier met medewerkers en collega’s om

Wat zijn de valkuilen van deze rol?

  • Je kunt wat zakelijk en koel overkomen
  • Als je alles heel grondig en nauwkeurig doet, maak je weinig tempo
  • Je medewerkers kunnen je zien als besluiteloos
  • Medewerkers houden niet van te veel ‘regeltjes’

Hoe vermijd je deze valkuilen?

  • Pas je zo nu en dan aan het tempo van het team aan
  • Durf ook eens risico’s te nemen: verken alternatieven of neem eens een instinctieve beslissing
  • Laat zien hoe de processen het werk van je medewerkers makkelijker maken
  • Laat merken dat je waarde hecht aan de wensen en emoties van je medewerkers
  • Stimuleer je medewerkers om initiatief te nemen

Beter worden in de organisatorrol

Door je bewust te zijn van deze rol en de taken en valkuilen die hierbij horen, kun je jezelf verbeteren als organisator. Welke van deze taken beheers jij al heel goed? En in welke taken moet je nog meer groeien?
Je kunt met je ontwikkelpunten aan de slag gaan door bijvoorbeeld meer energie te besteden aan deze taken. Je kunt natuurlijk ook een opleiding volgen om je te verbeteren. Dat hoeft trouwens niet alleen als je het nog moeilijk vindt: als je juist al sterk bent in organiseren, kun je dit verder uitbouwen.

Opleidingen voor de organisatorrol

Wil jij actief aan de slag met de vaardigheden die bij de rol van organisator horen? Bij ISBW vind je verschillende opleidingen waarmee je jezelf ontwikkelt in de rol van organisator. Bijvoorbeeld deze drie opleidingen:
Plannen en Organiseren – leer je planning effectief én efficiënt te beheersen
HBO Middle Management – ontdek hoe je je team aanstuurt op communicatief en planmatig vlak
HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Management – ontwikkel jezelf tot een bedrijfskundig professional en ga extra diep in op jouw managementskills!

Meer over de verschillende rollen

Organisator is slechts een van de verschillende rollen die je als manager aanneemt. ISBW heeft alle verschillende rollen gebundeld in het ManagerOntwikkelModel®. Dit model is bedoeld om je te helpen een bekwame en veelzijdige manager te worden. De vorige keer hebben we de rol van ondernemer uitgelicht. Benieuwd naar alle rollen? Download dan gratis onze whitepaper ‘De 4 rollen van de manager’.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder