Effectief communiceren op de thuiswerkvloer

Juist nu we op afstand werken, beseffen we meer dan ooit dat we communicatie nodig hebben om de afstand te overbruggen. Gelukkig beschikken we over allerlei tools om in gesprek te blijven. Maar ja, dan moet zo’n gesprek natuurlijk wel effectief zijn. Zes communicatietips voor op (thuis)werkvloer.

1. Luister en hoor

Of het nu face-to-face is of via Microsoft Teams, Zoom of welke andere tool dan ook, goed communiceren begint niet bij luisteren. Een zinvol gesprek begint niet bij zenden, maar bij ontvangen. Ofwel, luisteren naar wat de ander beweegt. Pas als je weet hoe je collega ergens over denkt, wat zijn probleem of behoefte is, kun je jouw boodschap daarop afstemmen. Dan heb je geen monoloog, maar een dialoog. En daarmee begint alle effectieve communicatie.

2. Vraag maar raak

Lijkt misschien gemakkelijk, maar het kan behoorlijk lastig zijn. Soms wil je gewoon je mening geven, of ben je ervan overtuigd dat jouw visie of aanpak de juiste is. Nu de meesten van ons via videocalls communiceren, is het misschien makkelijker om die overtuiging even te parkeren. Gebruik zulke persoonlijke pauzes om relevante vragen te bedenken en wacht het juiste moment om ze te stellen af. Door vragen te stellen kom je echt achter de ideeën, gedachtes en gevoelens van je collega’s. Wees nieuwsgierig in een gesprek. Dat komt de dialoog ten goede.

3. Oké, dus je bedoelt dat…

Vat regelmatig samen en doe dat in je eigen woorden. Zo kun je een ander laten zien dat je zijn verhaal begrijpt, dat hij met andere woorden gehoord is, maar het is ook zinvol voor jezelf. Zo onthoud je namelijk wat je gesprekspartner aan je heeft verteld, wat het gemakkelijker maakt om het gesprek soepel te later verlopen en er op een later moment naar terug te grijpen. Zeker bij videocalls tussen meerdere mensen kan zo’n samenvatting heel verhelderend werken.

4. Jij bent er ook nog

Dat je naar de ander moet luisteren, betekent natuurlijk niet dat je jezelf moet uitvlakken. Integendeel, door te horen wat de ander zegt kun je je eigen mening aanscherpen. Vertrouw op die mening. Hij zegt iets over jou, over hoe je in het gesprek staat. Zeg dus duidelijk wat je vindt en denkt, bij voorkeur in de vorm van feedback op de ander. Wees je wel bewust van de manier waarop je het zegt. Blijf altijd respectvol in het gesprek.

5. Thuis of kantoor?

Doordat mensen nu vanuit huis werken, is de setting van elk gesprek, hoe zakelijk ook, meteen informeel. Of je nu werknemer of werkgever bent, wees je ervan bewust dat de hiërarchie die op kantoor een gegeven is, nu niet meer zo vanzelfsprekend is. Maar het mooie is dat de meest effectieve gesprekken plaatsvinden in een omgeving die alle gesprekspartners op hun gemak stelt. Wat dat betreft is je eigen keuken of woonkamer ideaal. Doe daar je voordeel mee.

6. Sta open voor een ander

Een formeel gesprek over coronamaatregelen bereid je natuurlijk anders voor dan smalltalk tijdens de lunch, maar voor alle gesprekken geldt: leef je in de ander in. Wat wil je gesprekspartner? En waarom? Uiteraard moet je van tevoren ook heel goed weten wat je zelf uit het gesprek wil halen, maar blijf niettemin ook altijd openstaan voor de ideeën van de ander.
 
Meer halen uit je communicatievaardigheden?
Ga dan voor een van onze trainingen op het gebied van effectieve communicatie. Bijvoorbeeld Basisvaardigheden in CommunicatieInterne Communicatie en Samenwerking of Effectieve Gespreksvaardigheden. Tijdens de coronaperiode kun je deze en andere trainingen uiteraard ook online volgen via Microsoft Teams.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder