Een bedrijf staat of valt met goede communicatie. Niet alleen communicatie naar buiten toe, maar ook interne communicatie is van groot belang bij het goed laten functioneren van een organisatie. Als communicatieprofessional op de HR- of communicatieafdeling speel jij hierbij een belangrijke rol. Zes tips om de interne communicatie ook binnen jouw organisatie soepel te laten verlopen.
Interne communicatie is voor veel organisaties zo vanzelfsprekend dat er nauwelijks over wordt nagedacht. Toch is het heel belangrijk voor zakelijk succes. Goede interne communicatie zorgt er namelijk voor dat werkprocessen beter verlopen en werknemers zich meer betrokken voelen bij hun werk. Ze weten beter wat er speelt en zijn eerder bereid tot het delen van hun kennis. Daarnaast draagt duidelijke en georganiseerde interne communicatie ook bij aan een goed en succesvol verloop van veranderingsprocessen binnen een organisatie.
Werknemers moeten weten bij wie zij terecht kunnen voor vragen of opmerkingen over interne communicatie. Valt dit onder de communicatieafdeling of toch HR? Bij vrijwel elk bedrijf is dit anders. Andersom is het ook belangrijk dat medewerkers weten wat hun rol omtrent interne communicatie is. Hebben zij een adviserende rol? Mogen zij dingen aandragen? Dit alles zorgt ervoor dat werknemers zich meer betrokken voelen bij de organisatie en hun collega’s.
Niet iedereen is van nature goed in communiceren. Dat is iets om rekening mee te houden. Wees daarom duidelijk in je communicatie. De medewerkers zijn misschien wel de belangrijkste belangengroep van een organisatie. Spreek collega’s in uitingen aan bij hun voornaam en met ‘je’. Dat maakt het contact persoonlijker en warmer.
Heeft jouw organisatie een intranet of een andere digitale tool om te communiceren? Maak hier dan ook gebruik van en stuur geen losse e-mails. Medewerkers vinden dit vaak vervelend. Digitale communicatietools maken de interne communicatie overzichtelijk en werknemers weten zo waar ze moeten zijn als ze iets zoeken. Daarnaast worden medewerkers dankzij de tool ook niet overspoeld met informatie op allerlei verschillende momenten, maar kiezen ze zelf wanneer ze iets lezen.
Uit onderzoek blijkt dat mensen ongeveer 10 procent onthouden van een gelezen tekst. Bij video is dat al 40 procent. Behalve dat medewerkers meer onthouden van de communicatie-uitingen, straalt een video ook een bepaalde klasse uit, mits je het goed aanpakt. Laat de CEO een keer een videoboodschap opnemen of gebruik grafische elementen in plaats van mensen. Collega’s zullen deze input zeker waarderen.
Interne communicatie is slecht te regisseren, maar het is wel verstandig te weten waar je als bedrijf naartoe wilt en op welke manier. Maak daarom een communicatieplan. Stel jezelf vragen als: hoe gaat de communicatie nu? Wat kunnen we verbeteren? Hoe gaan we dat verbeteren? Vraag ook om input van medewerkers. Zij hebben vaak een andere kijk op de communicatie binnen een team of bedrijf. Een communicatieplan kan er ook voor zorgen dat mensen meer met elkaar gaan samenwerken.
Vaak is interne communicatie eenrichtingsverkeer. Er wordt gecommuniceerd richting de medewerkers en meer niet. Sta als communicatieprofessional ook open voor feedback. Anderen hebben vaak andere ideeën en meningen dan jij. Van die nieuwe inzichten kan de interne communicatie alleen maar beter worden.
Wil jij bijdragen aan goede interne communicatie binnen een organisatie en zorgen dat medewerkers zich nog meer betrokken voelen? Volg bijvoorbeeld de opleiding HBO Interne Communicatie of HBO Strategisch Communicatiemanagement. Liever geen volledige opleiding volgen, maar in korte tijd meer over interne communicatie leren? Ga dan voor de Masterclass Interne Communicatie of de training Interne Communicatie en Samenwerking.