Binnen de financiële afdeling zijn er veel ontwikkelingen gaande, als professional heb je daar dagelijks mee te maken. Een goed voorbeeld is de manier van data-opslag en -gebruik. Voorheen waren digitale tools, zoals data-opslag, alleen voorbehouden aan de marketingafdeling, maar inmiddels hebben vele andere afdelingen binnen de organisatie daar toegang toe.
Doordat er bij veel bedrijven geen koppeling is tussen alle belangrijke tools van bijvoorbeeld marketing en sales, komen waardevolle gegevens in interne silo’s terecht. Zonde, want dit houdt in dat veel data verloren gaat, omdat niemand weet waar het nu precies is. Als finance professional ligt hier voor jou een belangrijke taak. Zodra je weet waar de data is en hoe je het kunt inzetten, ben je waardevol voor de organisatie waar je werkzaam bent.
Gelukkig zien organisaties, vooral op technologisch gebied, de noodzaak om data te koppelen. Best-of-breed-systemen worden hier en daar ingezet en maken integraties in de meeste sectoren makkelijker. Dit kan met behulp van API’s en door middel van het aanbieden van data, content en experience-elementen als een service die communiceert met andere tools in je digitale gereedschapskist.
Deze ontwikkeling richting open connecties zorgt ervoor dat workflows en bedrijfsprocessen afdelingsoverstijgend toepasbaar zijn. Daarnaast kan iedereen zijn eigen tools kiezen en wordt de data weer gebruikt voor het oorspronkelijke doel. Als je als financieel expert de data kunt uitlezen en daarna zo kunt inzetten dat de organisatie weer de goede lijn volgt, ben je goed bezig!
Met de toegenomen focus op het creëren van een open architectuur bereiden bedrijven zich ook voor op een flexibele toekomst. Natuurlijk zullen er altijd nieuwe klant touchpoints opduiken, nieuwe tools die je team wilt gebruiken of nieuwe elementen, zoals single page applications, waarmee je wilt experimenteren. Bouw daarom je technologische ecosysteem open en API-first op. Dan kun je snel nieuwe initiatieven ontplooien en ze koppelen met bestaande data, om er vervolgens de gehele experience mee te verrijken.
Zo’n onderling verbonden, modulaire aanpak van technologie geeft iedere afdeling meer inzicht in welke impact hun werk op het hele bedrijf heeft. Ook creëert het een meer samenhangende experience voor je klant over iedere touchpoint en stelt het je in staat om tools en onderdelen aan en af te koppelen naar gelang de vraag.
Als jouw organisatie nog data silo’s heeft, dan liggen daar jouw kansen! De overstap en implementatie van een open architectuur voor data-opslag is weliswaar geen eenvoudige, maar wel een hele goede stap voorwaarts.
Er zijn vele opleidingen bij NCOI die je helpen bij de aanpak van deze ommezwaai. Laat je niet tegenhouden door de complexiteit, maar verdiep je erin en zorg ervoor dat je relevant blijft.