Supportprofessionals zijn de spil binnen een organisatie. Sterker nog, wanneer zij besluiten te vertrekken zou er complete chaos ontstaan. Zo denkt 55 procent van de office managers er zelf over volgens een recent onderzoek van Schoevers. Maar wat maakt hen dan zo onmisbaar? En waarom zijn ze zo belangrijk voor organisaties? De volgende vijf redenen maken dat duidelijk.
Secretaresses voeren alleen maar wat klusjes uit en halen vooral veel koffie; een stereotiepe beeld dat allang achterhaald is. De taken van de hedendaagse supportprofessionals zijn namelijk veelomvattend. Zo zijn ze het eerste aanspreekpunt voor klanten, zowel mondeling als schriftelijk. Ze versturen bedrijfsmails, schrijven verslagen en notuleren bij vergaderingen. Maar daar blijft het niet bij, ook op organisatorisch gebied steken ze de handen uit de mouwen. Denk hierbij aan het organiseren van bijeenkomsten, congressen, klantafspraken en het bijhouden van agenda’s. Bovendien zijn ze op de hoogte van alles wat er speelt binnen de organisatie. Voeg daar ook nog administratieve werkzaamheden aan toe en het takenpakket is compleet. De moderne assistent is daarmee de steun en toeverlaat van elke manager.
Bij een uitgebreid takenpakket hoort een bepaalde verantwoordelijkheid. Daarnaast biedt de veelzijdigheid mogelijkheden om te groeien binnen de functie. Supportprofessionals schuiven hun ambities dan ook niet onder stoelen of banken. Zo geeft 43 procent zichzelf een 9 als rapportcijfer. Ze willen doorgroeien, vooruitkomen en scherpe doelen stellen. Dat vergt een proactieve houding, precies wat managers verwachten. Ook staan ze open voor trainingen en cursussen om zichzelf te blijven ontwikkelen. Op deze manier blijven ze van meerwaarde voor de organisatie.
Het draait niet langer alleen om het uitvoeren van taken, maar ook om een goede samenwerking met de manager. Als manager wil je iemand die met je meedenkt, iemand waarmee je kan sparren en die je blindelings kan vertrouwen. De huidige supportprofessionals zijn het verlengstuk van de manager en nemen zo veel werk uit handen. Ze zorgen er voor dat managers geen belangrijke zaken missen of dubbele afspraken maken, maar ook voor het voorbereiden van vergaderingen of belangrijke meetings. Managers hebben daarom graag zo iemand aan hun zijde.
Naast het feit dat supportprofessionals ware taskmasters zijn, beschikken ze ook over soft skills. Ze zijn behulpzaam, communicatief vaardig en empathisch. Daardoor zijn ze niet alleen een fijn aanspreekpunt voor klanten, maar kunnen ook medewerkers met al hun vragen bij hen terecht. Deze soft skills, in combinatie met hun professionele houding en uitstraling, zorgen ervoor dat ze hun organisatie altijd goed vertegenwoordigen.
Gezien de toegevoegde waarde van supportprofessionals, is het maar goed voor bedrijven dat ze erg loyaal zijn. Slechts 13 procent ziet zichzelf over vijf jaar werken voor een ander bedrijf, en 31 procent hoopt over tien jaar nog steeds te werken bij hun huidige werkgever. Supportprofessionals zijn dus niet alleen onmisbaar vanwege hun werkzaamheden, maar ook nog eens heel trouw. Ze laten hun organisatie niet snel in de kou staan, en dat is maar goed ook.
Een supportprofessional wordt, ten onrechte, niet altijd op waarde geschat. Vaak heeft een bedrijf pas door hoe waardevol hun werk is wanneer ze het zonder een supportprofessional moeten stellen. Met hun veelzijdigheid, loyaliteit, ambities en ondersteund vermogen zijn ze voor elke organisatie goud waard.
De bevindingen hierboven komen uit ons onderzoek naar de supportprofessionals van nu. Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn hun ambities en hoe ziet de toekomst eruit? En met welke werkzaamheden zijn ze het grootste deel van hun tijd zoet? Download nu het tweede deel van ons onderzoek: ‘Werkzaamheden, werkrelatie en toewijding’!