Het schrijven van een krachtige speech

Werk je in een ondersteunende en adviserende rol voor de burgemeester en is het voorbereiden en schrijven van speeches een van je taken? In dit artikel lees je hoe je een krachtige speech schrijft, die het publiek nog lang bijblijft.

Hoe schrijf je een krachtige speech?

Een afscheidstoespraak, een dankwoord, het presenteren van een jaarverslag, een politieke toespraak of een openingstoespraak. Er zijn zoveel verschillende vormen van speeches, hoe weet je dan altijd zeker dat je het op de juiste manier aanpakt? Aan welke eisen voldoet een goede speech? Hoe zorg je voor structuur in de inhoud van je verhaal? Een goede speech creëer je in 3 stappen: voorbereiden, schrijven en begeleiden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat je start met schrijven, is het belangrijk om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden: 

  1. Wie luistert er naar de speech? Ken je publiek! Wat doen, kunnen en willen je luisteraars? En wat weten zij al van je onderwerp af?
  2. Wie is de spreker? Denk aan de ambities, doelen, sterktes, zwaktes en het karakter van de spreker. De inhoud van je speech moet hierbij passen, zodat het verhaal overtuigend overkomt. 
  3. Wat wil je bereiken? Wat moeten de luisteraars na de speech weten, kunnen, vinden, willen en/of doen? Op basis hiervan bepaal je of je de doelgroep gaat informeren/instrueren, overtuigen, motiveren, vermaken of inspireren.
  4. Wat is je boodschap? Doe uitgebreid onderzoek naar het onderwerp en wat de luisteraars van dit onderwerp vinden. Communicatie is alleen effectief als je boodschap aansluit bij je doelgroep. 
  5. Hoe zit het met de praktische zaken? Hoe groot is de groep? Hoeveel tijd is er voor de speech? In wat voor ruimte wordt de speech gegeven en wat zijn daar de technische mogelijkheden? Ook heel belangrijk: wat is de deadline voor het schrijven de speech? 
 

Het schrijven van de speech

Na een goede voorbereiding kun je een centrale vraag formuleren, waarop de speech een antwoord geeft. Deze vraag vormt de rode draad voor het verhaal. Op basis hiervan maak je een bouwplan: 

- Inleiding 
Probeer de aandacht te trekken en mensen nieuwsgierig te maken naar de rest van het verhaal. Daar mag je best een beetje lef voor hebben en creatief in zijn. Begin bijvoorbeeld met een vraag, stelling, citaat, grapje of anekdote. Houd de inleiding vooral kort, zodat de luisteraars niet meteen al afdwalen. Probeer vervolgens in 15 tot 20 woorden samen te vatten wat er in de toespraak besproken wordt.

- Kern
Een goed verhaal is actueel, eenvoudig en vooral niet te lang. De gemiddelde mens kan zich namelijk maar maximaal 10 minuten concentreren. Je kunt de kern van het verhaal samenstellen door te beginnen met het stellen van open vragen over het onderwerp, die relevant zijn voor je doelgroep. Orden de vragen door ze bijvoorbeeld te sorteren op basis van oorzaak en gevolg of probleem en oplossing.

- Slot 
Een goed slot maakt het verhaal af. In het slot geef je een samenvatting van de belangrijkste boodschap en verbind je alle punten van het verhaal. Het kan ook een mooie toevoeging zijn om een succesverhaal te bespreken of om een bepaalde oproep te doen aan de luisteraars. Om het verhaal rond te maken, kun je een terugkoppeling maken naar de vraag, stelling, het citaat, de grap of de anekdote uit je inleiding.

Begeleid de spreker

Natuurlijk moet ook de spreker voorbereid worden op de speech. Stem samen de inhoud van het verhaal af en spreek af hoe je de speech aanlevert. Bijvoorbeeld volledig uitgeschreven, wat vaak het geval is bij een politiek of gevoelig onderwerp (hierbij is een nauwkeurige woordkeuze van belang), of in een spreekschema met steekwoorden. 

Lever de speech op tijd aan, zodat de spreker kan oefenen en zich vast kan voorbereiden op mogelijke vragen vanuit het publiek. Geef daarbij instructies voor het geven van de speech. Wat zijn passende presentatietechnieken en welke manieren van (non-verbaal) communiceren kunnen het verhaal extra kracht geven? Een krachtige speech lees je niet voor. Spreken is verleiden! Een goede spreker communiceert rechtstreeks met zijn of haar publiek en spreekt vanuit het hart, niet vanuit het hoofd. 

Evalueer na afloop samen hoe jullie het vonden gaan, zodat je hieruit verbeterpunten kunt meenemen voor het voorbereiden en schrijven van je volgende speech. 

Training De Speech

Wil je bovenstaande leren toepassen? In samenspraak met overheidsprofessionals zoals jij hebben we een training ontwikkeld die perfect aansluit op de praktijk. In de training De Speech leer je de elementen van een goede speech kennen, oefen je met het aanbrengen van structuur in de inhoud en leer je hoe je zorgt dat de boodschap effectief bij de ontvanger aankomt. Voor vragen of meer informatie over deze training kun je contact met ons opnemen via 035 – 2 008 035 of info@bestuursacademie.nl.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder