Kijkje in het leven van de allround medewerker burger- en publiekszaken

Zou je het leuk vinden om de verbindende factor te zijn tussen een gemeente en haar inwoners? Dan is het vak van de medewerker burger- en publiekszaken iets voor jou. In dit artikel lees je hoe je in deze functie burgers optimaal ondersteunt.

De medewerker burger- en publiekszaken: het aanspreekpunt voor burgers

Als allround medewerker burger- en publiekszaken ben je de schakel tussen inwoners en de gemeente. Je ontvangt, adviseert en ondersteunt inwoners met alle vraagstukken rondom burgerzaken, de Burgerregistratie Personen (BRP) en de burgerlijke stand. Dat doe je telefonisch of achter de balie. Dankzij jou zijn inwoners weer voorzien van een geldig paspoort of rijbewijs, staan hun nieuwgeborenen ingeschreven in de gemeente en zijn alle adresgegevens up-to-date. 

Wat is het takenpakket van de allround medewerker burger- en publiekszaken?

Om inwoners van de gemeente optimaal te ondersteunen, voer je als medewerker burger- en publiekszaken de volgende taken uit: 

  • Het verwerken van aanvragen van officiële documenten zoals paspoorten, rijbewijzen, verklaringen omtrent gedrag, parkeervergunningen, enzovoort
  • Het overhandigen van de officiële documenten aan inwoners
  • Het te woord staan van inwoners die vragen hebben 
  • Het verwerken van mutaties in de Burgerregistratie Personen (BRP), zoals verhuizingen en geboorten


Door de digitalisering is deze rol de laatste jaren aanzienlijk anders dan vroeger. Het aantal contactmomenten met inwoners is sterk verminderd, omdat officiële documenten online aangevraagd kunnen worden. Daarnaast zorgt de digitalisering voor een grotere kans op fouten en fraude. Hierdoor heeft de medewerker burger- en publiekszaken er twee belangrijke taken bij gekregen: 

  1. Het regelmatig uitvoeren van (kwaliteits)controles op gegevens
  2. Het vaststellen van iemands identiteit en daarbij vroegtijdig signaleren of er fraude wordt gepleegd
     

Welke kennis en competenties zijn hiervoor nodig? 

Het werk van de medewerker burger- en publiekszaken draait om een goede, professionele dienstverlening, dus is het erg belangrijk om communicatief sterk en heel klantvriendelijk te zijn. Omdat de taken variëren van de administratieve verwerking van gegevens tot het uitgeven van officiële documenten en het beantwoorden van vragen van inwoners, moet je van afwisseling houden en goed kunnen schakelen. Natuurlijk kun je alleen alle vragen van inwoners beantwoorden als je zelf alles weet van de wet- en regelgeving op het gebied van burgerzaken en de officiële documenten die hierbij horen. Daarnaast is nauwkeurigheid een hele belangrijke eigenschap, je werkt immers met gevoelige informatie over inwoners, en zijn digitale vaardigheden onmisbaar. De meeste aanvragen komen online binnen, dus je moet handig zijn met het gebruiken van de systemen die daarvoor binnen de gemeente ingezet worden.

Aan de slag als medewerker burger- en publiekszaken

Heb je interesse in het vak van de medewerker burger- en publiekszaken? Wij bereiden je graag voor op de praktijk. Je vindt ons aanbod met opleidingen en trainingen gericht op burger- en publiekszaken hier. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen via 035 – 7 604 850 of info@bestuursacademie.nl.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder