Introductie
Als (aankomend) retailmanager houd je je bezig met de volgende zaken:
- Vergroten van de bekendheid van de vestiging
- Aansturen van medewerkers
- Plannen en verdelen van werkzaamheden
- Zorgen voor genoeg medewerkers
- Opstellen en bewaken omzet- en kostenplan
- In de gaten houden van de voorraad
Je geeft leiding aan een vestiging van een winkelbedrijf. Dit kan een franchisewinkel zijn of een bekende winkelketen.
Omschrijving
Heb jij een echt ondernemershart? Is het jouw ambitie om door te groeien tot retailmanager? Jij als toekomstig retailmanager (zelfstandig of in een bestaande winkel) weet als geen ander hoe belangrijk het is om je skills rondom ondernemersvaardigheden goed onder de knie te hebben. Hoe staat jouw onderneming bijvoorbeeld in de markt? Hoe werkt het precies met bedrijfsvoering en financiën? Alle belangrijke onderwerpen op het gebied van retailmanagement en leidinggeven aan verkooppersoneel komen in deze opleiding uitgebreid aan de orde. Zo ontwikkel je je leidinggevende en commerciële vaardigheden en verdiep je je in marketing. Daarnaast weet jij hoe je je winkelstrategie wil neerzetten: tot inrichting en voorraadbeheer. Herken jij jezelf hierin of zou je jezelf hierin willen herkennen: dan is de opleiding MBO Retailmanager niveau 4 een goede start om jouw ontwikkeling in gang te zetten.
Opleidingskenmerk(en)
MBO-niveau 4
Leerplan
Het programma bestaat uit je werkplekleren of stage, 5 modules (4 of 6 bijeenkomsten), keuzedelen en een module Begeleiding (4 bijeenkomsten van 3 uur en zelfstudie). Om een officieel erkend MBO-diploma te behalen is landelijk vastgelegd dat een bepaald verplicht niveau geldt voor Nederlands, rekenen en Engels. Voor deze algemene onderdelen word je door NCOI uitstekend begeleid. Meer informatie vind je in de toelichting op MBO College.
Met deze opleiding bereid je je voor op een functie als retailmanager. Je verdiept je in retailspecifieke onderwerpen als inkoop, voorraadbeheer en verkoopafhandeling. Je leert je doelgroep kennen en weet hen met de juiste marketinguitingen te bereiken en te overtuigen van je aanbod. Met de leidinggevende en commerciële vaardigheden die je ontwikkelt, kun je effectief en doelgericht communiceren met medewerkers, klanten en leveranciers.
Commerciële vaardigheden
(6 bijeenkomsten)
- Het verkoopgesprek
- Commerciële gesprekken voeren
- Vraag- en luistertechnieken
- Scripting
- Acquisitievaardigheden
- Onderhandelen
- Klachtenafhandeling
Ondernemersvaardigheden
(6 bijeenkomsten)
- Basisondernemersvaardigheden
- Jouw onderneming en de markt
- Bedrijfsvoering en financieren
- Projectmatig werken en schrijfvaardigheid
- Samenwerken met de klant
- Inkoop en onderhandelen
Personeel en organisatie
(4 bijeenkomsten)
- Inleiding HRM
- Instroom, doorstroom en uitstroom van personeel
- Functie- en taakbeschrijvingen
- Functiehuis en salarisopbouw
- Personeelsplanning en capaciteit
- Verzuim en ziekte
- Arbeidsovereenkomsten en cao
- Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Praktisch leidinggeven
(4 bijeenkomsten)
- Management en organisatie
- Leidinggeven
- Communicatie
- Conflicten oplossen
- Vergaderen
- Mensen motiveren
Retailmanagement
(4 bijeenkomsten)
- Winkelstrategie
- Winkelinrichting en -presentatie
- Voorraadbeheer
- Ondernemingsbeleid
Overige onderdelen
- Taal en rekenen
- Loopbaan en burgerschap
Toelating
Je kunt deelnemen aan deze opleiding als je minimaal beschikt over een diploma MBO-niveau 2, een diploma VMBO (kader, gemengd of theoretische leerweg) of een overgangsbewijs HAVO of VWO naar het vierde leerjaar.
Heb je niet de juiste vooropleiding? Dan kun je met een goede motivatie en ruime werkervaring een toelatingstoets maken. Met een goed resultaat kun je zo alsnog tot de opleiding toegelaten worden. Als je gebruik wilt maken van deze vorm van toelating, dan wordt tijdens de intake uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.