Introductie
Help jij mensen graag om zich goed of beter te kunnen verwoorden? Dit programma is ontwikkeld voor iedereen die zich wil ontwikkelen op het gebied van logopedie. Je werkt bijvoorbeeld in de paramedische zorg en je wilt je graag op een zorgvuldige, gedegen en praktijkgerichte manier verdiepen in logopedie. In eerste instantie om bij begeleidingstrajecten van mensen met taal- en spraakstoornissen te assisteren, maar ook omdat je je wellicht verder wilt ontwikkelen tot erkend logopedist. Het programma is ook geschikt als je actief bent in de gehandicaptenzorg, het onderwijs of als je vanwege andere redenen interesse hebt in logopedie. Je hoeft niet aan bepaalde vooropleidingseisen te voldoen. Het programma wordt verzorgd op HBO-niveau.
Goed om te weten: Na afloop van dit programma ben je nog geen logopedist. Indien je toelaatbaar bent, ontvang je vrijstelling voor de gelijknamige modules in de volledige HBO Bacheloropleiding Logopedie.
Omschrijving
Mensen communiceren bijna de hele dag. Voor veel mensen is dat geen probleem. Voor mensen met stem-, spraak- of taalproblemen is dit echter wel lastig. Wil je je verdiepen in de oorzaken van dit soort problemen en wil je leren hoe je mensen begeleidt en helpt om goed te communiceren? Dan is dit HBO-programma een uitstekende stap. Je verwerft fundamentele kennis van logopedie, zodat je in je werk in de (paramedische) zorg mensen met stemklachten, taal- en spraakstoornissen beter kunt begeleiden. Bovendien kun je dit programma mogelijk inbrengen als vrijstelling in de NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding Logopedie.
Opleidingskenmerk(en)
HBO-deelprogramma
Leerplan
Het programma bestaat uit 6 modules en een integrale opdracht waarmee je je onderzoekend vermogen aantoont. In deze bijeenkomsten komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:
Taal- en taalontwikkelingsstoornissen
(8 bijeenkomsten)
- Taalontwikkeling
- Stoornissen in de taalontwikkeling
- Meertaligheid
- Onderzoek op het gebied van taal en taalontwikkeling
- Anamnese gericht op taal
- Diagnostiek bij taalontwikkeling en meertaligheid
- Richtlijn Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Spraak en spraakstoornissen
(8 bijeenkomsten)
- Anatomie van de spraakorganen
- Spraakontwikkeling
- Spraakklanken
- De relatie tussen spraak en gehoor
- Articulatiestoornissen
- Stotteren en broddelen
- Dysartrie
- Anamnese gericht op spraak
- Anamnese bij stotteren
Stem en stemstoornissen
(8 bijeenkomsten)
- Anatomie en fysiologie van de stem
- Werking van de normale stem
- Stemstoornissen
- Anamnese gericht op stem
- Kenmerken van de stem bij verschillende stoornissen
- Het beoordelen van stemkwaliteit
- Stemhygiëne
Neurologische stoornissen
(8 bijeenkomsten)
- Afasie
- Dysartrie
- Dysfagie
- Neurologie en logopedie
- Professionele vaardigheden
Gezondheidsbevordering en preventie
(4 bijeenkomsten)
- Gezondheid en gedrag
- Lage gezondheidsvaardigheden
- Therapietrouw (compliance)
- Interventieontwikkeling en voorlichting
- Theorieën en methodieken van gedragsverandering
- Gesprekstechnieken
- Evidence-based practice
Reflectieve professional
(2 bijeenkomsten)
- Transformatie van de zorg
- Kansen en bedreigingen voor zorgorganisaties
- Het concept van stakeholders
Onderzoekend vermogen
(4 bijeenkomsten van 3 uur)
Je rondt het programma af met een integrale opdracht waarmee je je onderzoekend vermogen aantoont.
Leerdoel(en)
Dit praktijkgerichte programma is ontwikkeld voor volwassenen. Het programma bestaat uit 6 modules en een eindopdracht. De modulaire opzet maakt het mogelijk om flexibel te studeren.
In de modules werk je aan een stevige basis op het gebied van logopedie. In 3 vaardigheidsgerichte modules over spraak, stem en taalontwikkeling werk je gericht aan de ontwikkeling van je beroepsvaardigheden op het gebied van logopedie in de praktijk. De bijeenkomsten staan in het teken van oefenen met technieken en instrumenten, zodat je vaardigheden ontwikkelt om veelvoorkomende en eenvoudige begeleidingsvragen te herkennen en behandelen. Je wordt hierbij uiteraard uitstekend begeleid. Daarom zijn er in dit programma 8 praktijkavonden gepland, waarin de praktische beroepsvaardigheden voor de logopedist centraal staan.
Voor het bestuderen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten kun je rekening houden met een studiebelasting van ongeveer 5-7 uur per bijeenkomst.