HBO Bachelor Bestuurskunde specialisatie Expert sociaal domein

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Meer informatie

Download brochure

Opleider

NCOI

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Sinds januari 2020 is er veel beweging in het sociaal domein, zoals extra geboorteverlof en kindgebonden budget, aanpassing Besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ), verlenging van ondersteuning voor ouderen die werkloos worden en de Wet arbeidsmarkt in balans is ingegaan. Deze ontwikkelingen vragen om aanpassingen binnen overheidsorganisaties. In deze HBO Bacheloropleiding krijg je een actueel beeld van het sociaal domein. Je ontdekt hoe je kunt inspelen op de ontwikkelingen en hoe je dit met succes in praktijk brengt. Daarnaast komen de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo uitgebreid aan bod. Je hebt als expert sociaal domein een adviserende rol bij de overheid en dan met name binnen de gemeente.

Je resultaat

  • Je hebt je ontwikkeld tot een breed en goed opgeleid bestuurskundige en je geeft advies dat aansluit op de transformatie van het sociaal domein
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Bestuurskunde

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Doelgroep

Je wilt je breed ontwikkelen op het gebied van bestuurskunde en je wilt je specialiseren in het sociaal domein. Je hebt de ambitie om een erkend HBO Bachelorgetuigschrift te behalen.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Bestuurskunde specialisatie Expert sociaal domein is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op onze pagina over het levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

 
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Bestuurskunde. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. In de afstudeerfase komt alles wat je in de opleiding geleerd hebt samen. In deze fase heb je veel 1-op-1 contact met je docenten. Zij adviseren je, waardoor je het praktijkprogramma en de afstudeeropdracht goed kunt afsluiten. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Bestuurskunde’ met als aantekening Expert sociaal domein. Je mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Overheid en dienstverlening 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • De overheid als dienstverlener
    • Kwaliteit van dienstverlening door de overheid
    • Processen beschrijven en beheersen
    • Procesmanagement en procesverbetering
    • Digitale dienstverlening (I-overheid)
    • Artifical intelligence bij de overheid
  • Sociologie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de kernelementen van sociologie
    • Medemens en samenleving
    • Gedragspatronen in de samenleving
    • Maatschappelijke vraagstukken en actualiteit
    • Ontwikkelen van oplossingen
    • Invloeden vanuit maatschappij: immigratie, ethiek, criminaliteit en scholing
    • Kwaliteit van de samenleving
  • Overheid en omgeving 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Democratie in ontwikkeling
    • Maatschappelijke opgaven
    • Beleidsproblemen en agendavorming
    • Decentralisatie van het sociaal domein
    • De participatiesamenleving
    • De netwerkambtenaar
    • I-overheid: social media en digitalisering in de publieke sector
    • Burgerparticipatie in het buitenland
  • Politiek en bestuur 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • De staatskundige inrichting
    • Politieke partijen in Nederland
    • Maatschappelijke en politieke ontwikkelingen
    • De organisatie van het openbaar bestuur
    • De rol van de overheid in de samenleving
    • Juridische aspecten van het openbaar bestuur
    • Instellingen en besluitvorming in de Europese Unie
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Bestuurskunde in de praktijk 8 EC
    • Analyse van bestuurskundige vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Sociaal Domein en Ontwikkelingen 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Participatiewet
    • Begripsbepalingen
    • Beginselen Participatiewet
    • Rechten en plichten
    • Maatwerk
    • Handhaving
    • Ontwikkelingen
    • Proefgemeenten
    • Relatie met andere wet- en regelgeving, waaronder de Wmo en Jeugdwet
    • Wmo
    • Nederlands zorgstelsel
    • Uitgangspunten Wmo
    • Beleid
    • Maatwerkvoorzieningen
    • Voorliggende en algemene voorzieningen
    • Doelgroepen
    • Kanteling binnen de Wmo
    • Mantelzorgondersteuning
    • Eigen bijdrage
    • Beschermd wonen
    • Overgang Jeugdwet-Wmo (18-23 jaar)
    • Ontwikkelingen
    • Jurisprudentie
    • Jeugd
    • Basisbegrippen Jeugdwet
    • Doel, achtergronden en reikwijdte van de Jeugdwet
    • Gemeentelijk (integraal) beleid
    • Vormen van jeugdzorg
    • Partners in jeugdzorg
    • Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
    • Raakvlakken Participatiewet en Wmo
    • Jurisprudentie
    • Ontwikkelingen
    • AVG
  • Sturing en Innovatie in het Sociaal Domein 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Strategie en koersbepaling
    • wat is je doel
    • kansen en bedreigingen
    • Waarop ga je sturen
    • Sturingsinstrumenten
    • Grip op financiën
    • P&C-cyclus
    • effecten
    • risico
    • Data
    • Keteninformatie
    • Regie op contractmanagement
    • meten en monitoren
    • Innoveren en verbeterplannen
    • creativiteit
    • ondernemend
    • het avontuur aan durven gaan en verantwoordelijkheid nemen
    • Integrale benadering
    • belangen
    • interventies
    • Best practice
  • Inleiding Ketenregie in de Publieke Sector 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Netwerk- en ketensamenwerking
    • Kenmerken van succesvolle netwerksamenwerkingsverbanden
    • Het ontstaan van verhoudingen en sturingsmechanismen
    • Improvisatiemaatschappij
    • Verschillende netwerken waarmee organisaties te maken hebben
    • Inzicht in je eigen netwerk
    • Netwerk versus keten
    • Zelf netwerken en rol van social media
    • Implementatie van ketensamenwerking
    • Visie op ketensamenwerking
    • Uitgangspunten en voorwaarden voor succesvolle ketensamenwerking
    • Stakeholders- en krachtenanalyse
    • Taken, rollen en belangen binnen een ketensamenwerking
    • Ketendoelstellingen versus te realiseren effecten
    • Inzicht in tegenstrijdige belangen
    • Initiëren: initiatief nemen en pakken
    • Ketenfinanciering en -informatisering
    • Risicoanalyse
    • Borging van ketensamenwerking
  • Overheidsfinanciën 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • De rol van de overheid in de economie
    • Kernaspecten van overheidsfinanciën
    • Begroting en overheidsschuld
    • Sturing van financiële processen
    • Belastingen en inkomensverdeling
    • Financieel management van non-profitorganisaties
    • Budgettering en prestatiemeting
    • Stakeholders en externe verslaglegging
  • Bestuursrecht 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Algemene wet bestuursrecht (Awb)
    • Bestuursorganen en bevoegdheden
    • Bestuursrechtelijke begrippen
    • Besluitvorming(sprocedure)
    • Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
    • Verkeer tussen burgers en bestuursorganen
    • Handhaving
    • Bezwaar en beroep
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Publiek management 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Typen publieke organisaties en managers
    • Management in netwerken
    • Organisatiestructuren
    • Leiderschap, management en cultuur
    • Bedrijfsvoering
    • Verantwoording en beloning
    • Verlengd lokaal bestuur
    • Integraal/ontschot werken
  • Beleidsvorming 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Maatschappij en beleidsvorming
    • De beleidsvoorbereiding en beleidscyclus
    • Ontwerpen van beleid en formuleren van doelen
    • Besluitvorming rond beleid
    • Uitvoering en implementatie van beleid
    • Naleving en handhaving van beleid
    • Wet- en regelgeving rond beleid
    • Evaluatie en bijstelling van beleid
    • Machtsverhoudingen
  • Bestuurlijk adviseren 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviseren in een politiek bestuurlijke context
    • Doel van het advies
    • Inzicht in stakeholders
    • Belangenverstrengeling
    • Omgaan met weerstand
    • Opties voor werkvormen en besluitvorming
    • Plan van aanpak voor implementatie
    • Adviesrapport opstellen
  • Governance 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Publieke waarden
    • Public governance
    • Ethiek
    • Belang en betekenis van governance
    • Publieke verantwoording
    • Netwerken
    • Werkwijzen bij toezicht en verantwoording
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 10 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt

Fase 1

In fase 1 word je breed opgeleid op het gebied van bestuurskunde. Je krijgt handvatten hoe je processen in de publieke dienstverlening inricht en optimaliseert. Verder ga je aan de slag met de bestuurskundige inrichting van beleidsterreinen waarbij je ontwikkelingen in de omgeving succesvol vertaalt naar de organisatie, rekening houdend met een politieke en bestuurlijke context.

Fase 2

In fase 2 richt je je volledig op de gekozen specialisatie. Je maakt kennis met alle ontwikkelingen binnen het sociaal domein, de kanteling binnen de Wmo en de raakvlakken van de Participatiewet. Daarnaast ga je aan de slag met de sturing en innovatie in het sociaal domein. Je volgt de volgende modules:

Fase 3

In de derde fase ontwikkel je je inzichten, kennis en vaardigheden op het gebied van openbaar bestuur. Daarnaast leer je als professioneel bestuurskundige adviseren en adviesrapporten maken. Op die manier kun je richting geven aan veranderingen op verschillende beleidsterreinen. Je leert een beleid ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren in de praktijk. In deze fase bereik je het Bachelorniveau.

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering
Kostenoverzicht Ineens Per jaar
(3 termijnen)
Per kwartaal
(12 termijnen)
Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
Lesgeld € 8.990,- € 3.236,40 € 809,10 € 269,70
Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
Examenkosten € 2.990,- € 1.076,40 € 269,10 € 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
Afstuderen € 1,790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Kostenspecificatie

Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
(3 termijnen)
niet mogelijk Per kwartaal
(12 termijnen)
niet mogelijk Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
niet mogelijk
Lesgeld Ineens € 8.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 3.236,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 809,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 269,70
Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 680,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 170,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 56,70
Examenkosten Ineens € 2.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 1.076,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 269,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
en projectbegeleiding
Ineens € 1.980,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 712,80 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 178,20 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 59,40
Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 644,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 161,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 53,70
Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 180,- Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 45,- Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

Locatie- en arrangementskosten

Tijdens uw opleiding wordt gezorgd voor onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

HBO Bachelor Bestuurskunde specialisatie Expert sociaal domein

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenningen

Meer informatie

Download brochure
DE OPLEIDER

NCOI Opleidingen

Hoe hoog leg jij de lat?
NCOI Opleidingen is de praktijkopleider voor iedereen met werkervaring. Onze unieke praktijkgerichte aanpak sluit precies aan bij mensen met een drukke baan. Ook zijn onze programma’s uitstekend geschikt voor mensen met werkervaring die tijdelijk geen baan hebben en die een opleiding willen volgen om de baan van hun dromen te bemachtigen.