Introductie
De training is geschikt voor elke professional die samenwerkt met interne en externe belanghebbenden. Dit kan bijvoorbeeld liggen op het gebied van project,- inkoop,- organisatieverandering, productontwikkeling, Agile werken. Rollen als (senior) vakprofessional, (project)manager of (beleids)adviseur.
Omschrijving
Wanneer kun jij de beste toegevoegde waarde als professional leveren? Als je het verschil moet aangeven tussen een 'impactvolle' en een 'minder impactvolle' klus, dan heeft het vaak te maken met wat sleutelfiguren in jouw omgeving hierin hebben gedaan of juist hebben nagelaten. Goed stakeholdermanagement helpt je om hier vooraf meer bewuste keuzes in te maken en daarmee meer succesvol te worden. Het is in veel verschillende rollen van belang om jouw stakeholders (klant, interne collega’s, externe partijen, projectleden) te betrekken als je vernieuwing of verandering wilt realiseren. Maar hoe kijken zij tegen de vernieuwingen aan? Met deze training loop je met een concreet stakeholderactieplan de deur uit. Je weet welke beïnvloedingsstijl je kunt inzetten en hoe je kunt netwerken zodat je weet 'hoe de hazen' lopen in jouw organisatie en daarbuiten.
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Persoonlijke intake
- Vastleggen leerdoelen
- Persoonlijke ontwikkelvraag
Leer je speelveld kennen
- In gesprek met je netwerk
- Krachtenveld in kaart
- Stakeholder communicatieplan (wie moet wat weten en waarom)
Communicatietechnieken
- Beïnvloedingsstijlen
- Omgaan met weerstand
Persoonlijk ontwikkelplan
- Vastleggen ontwikkelstappen
- Persoonlijk actieplan
Leerdoel(en)
Ter voorbereiding op deze dag deel je jouw leerdoelen en bedenk je van tevoren voor welk project of welke praktijksituatie je met een concreet stakeholderactieplan de deur uit wilt lopen. Gedurende de trainingsdag ga je actief aan de slag met jouw praktijksituatie. Je leert de krachtenveldanalyse hierop toe te passen, waardoor je een helder overzicht krijgt van jouw stakeholders. Met behulp van een stakeholdercommunicatiematrix kies je de juiste actie en prioriteiten. Je krijgt inzicht in verschillende beïnvloedingsstijlen, die je kunt inzetten in de uitvoering van je communicatieplan. Op een speelse manier oefen je met het toepassen van de verschillende stijlen aan de hand van je eigen praktijksituatie. Hierin komen onderwerpen als ‘hoe leer ik mijn stakeholder kennen’, ‘hoe ga ik om met weerstand’ en 'hoe maak ik van een criticus een ambassadeur' voorbij.