Introductie
Je werkt bij een gemeente, provincie, omgevingsdienst of waterschap. En je bent casemanager, toezichthouder, handhaver, vergunningverlener, projectleider ruimtelijk domein of inspecteur. Ook als je bij een adviesbureau werkt en de Omgevingswet je werkterrein is, kan deze opleiding nuttig zijn.
Omschrijving
Hoe ga je van focus op je eigen vakdiscipline naar een doelgerichte samenwerking onder de Omgevingswet? En hoe neem je alle stakeholders mee? Tijdens deze opleiding ontdek je stapsgewijs hoe je de samenwerking vormgeeft. Daarbij is het belangrijk dat de inwoner centraal staat in het besluitproces en dat de spelregels voor iedereen helder zijn. Je leert ook omgaan met tegenstrijdige belangen en wat een effectieve rolverdeling is. Na afloop weet je hoe je het beste samenwerkt met alle betrokken partijen.
Opleidingskenmerk(en)
Vakopleiding
Leerplan
In dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:
Participatie onder de Omgevingswet
(3 dagen) Thema 1: Participatie en de invloed van de Omgevingswet (1 dag)
- De plaats van participatie binnen de Omgevingswet
- Participatie: niet nieuw wel anders
- Het onderscheid tussen participatie, inspraak en burgerinitiatief
- De grenzen van participatie
- Invloed van participatie op de rol van stakeholders
Thema 2: Participatie en maatschappelijk draagvlak (1 dag)
- Stimuleren van participatie en maatschappelijk draagvlak
- Participatie in een omgevingsplanprocedure
- Betrokkenen en rolverdeling bij het participatietraject
- Handvatten voor het vormgeven van beleid en participatietrajecten
Thema 3: Participatie in de praktijk (1 dag)
- Beschrijving van een ontwerpplan voor de burger, bedrijven en RUD’s in duidelijke taal
- Werken met casuïstiek vanuit de praktijk
- Flexibel en wendbaar omgaan met bezwaren en initiatieven
- Handvatten voor een betere en gedragen besluitvorming
Omgevingsbewust beïnvloeden en sturen onder de Omgevingswet
(3 dagen) De Omgevingswet, samen met en voor de klant
- Proactief communiceren en de Omgevingswet, wat betekent dat?
- Met wie zit je om tafel, wie zijn jouw klanten?
- Stimuleren van initiatieven en maatschappelijk draagvlak
- Communicatie afstemmen op je klanten
- Verwachtingen managen, hoe doe je dat?
- Verwachtingen inschatten en onderzoeken
- Verwachtingen waarmaken of bijstellen
- Communicatiestijlen, inzicht in je eigen stijl
- Hoe kun je je stijl effectief inzetten?
De Omgevingswet geeft meer speelruimte: hoe houd je de 'touwtjes in handen’?
- Hoe houd je regie over het gesprek?
- Complexe vraagstukken en dilemma’s
- De leiding nemen, vasthouden en terugnemen
- Interventies plegen
Samenwerken aan omgevingsvraagstukken door verbindend communiceren
- Ken je eigen waarden
- Waardevrij denken en respect voor andermans waarden
- Inlevingsvermogen
- Doelen efficiënt bereiken
- Draagvlak creëren
- Het leren omgaan met emoties en het scheppen van veiligheid in communicatie
Omgevingsbewust beïnvloeden en sturen
- Beïnvloeden, wanneer begint het? Wat is het?
- Eerst volgen, dan leider. Hoe doe je dat?
- Soorten beïnvloedingsstijlen
- Jouw persoonlijke voorkeursstijl
- Aansluiten bij de stijl van de ander om je doel te halen
- In je kracht, respect voor jezelf en voor de ander