Cookies en privacy

Cookies Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring

Pdf aanvragen
Wil je alle opleidingsinformatie nog een keer rustig doorlezen? Vul hieronder je gegevens in, dan ontvang je binnen enkele minuten de pdf in je mailbox.
Alle velden met een * zijn verplicht.
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.
Om je beter te kunnen adviseren tijdens de oriëntatie op een opleiding kan de opleider waar je informatie van hebt aangevraagd telefonisch en per e-mail contact met je opnemen. Het privacy statement van Opleiding.nl is van toepassing op dit formulier.

Motiverende Gespreksvoering - Dag (Bestuursacademie)

Vanaf

€ 1.778,24 (incl. BTW)

Duur

3 dagen

Opleidingsniveau

Trainingen

Meer informatie Download brochure
Opleider

Bestuursacademie Nederland

Deskundig en persoonlijk opleidingsadvies?
Algemeen
Algemeen

Introductie

Deze training is geschikt voor klantmanagers, Wmo-consulenten, doorstroomcoaches en andere hulpverleners die door deze methode de intrinsieke motivatie tot verandering van de cliënt willen bevorderen.

Omschrijving

Motiverende gespreksvoering is een benadering om je cliënten te helpen hun problemen te onderkennen en om hen aan te zetten tot verandering. Het is een methode om mensen zelf te laten veranderen. In deze training leer je hoe je met motiverende gesprekstechnieken mensen stimuleert hun houding en gedrag blijvend te beïnvloeden. Je verdiept je in zowel de theorie als de praktische toepassing van motiverende gesprekstechnieken. In deze stijl van gespreksvoering neem je de motivatie van je gesprekspartner als uitgangspunt. Door te luisteren, open vragen te stellen en samen te vatten help je je medewerkers na te denken over wat ze echt willen. Zo draag je bij aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers.

Opleidingskenmerk(en)

Trainingen

Leerplan

In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

Communicatie: stijlen, niveaus en aspectenGesprek
  • Doel en het voorbereiden van het gesprek
  • Vorm van gesprek
  • Maken van een gespreksplan
Gesprekstechnieken - algemeen
  • De kunst van vragen stellen
  • Luisteren, bevestigen en samenvatten
  • De invloed van non-verbale communicatie
  • Het versterken van het ‘wij-gevoel’ in het gesprek
  • Regie in gesprekken
  • Effectief omgaan met de emoties van de gesprekspartner (boosheid, agressie, dichtslaan, irritatie)
Motiverende gespreksvoering
  • Waarom en uitgangspunten
  • Gedragsverandering ondersteunen
  • Wat wil en kan de klant zelf al
  • Handelen vanuit mededogen: het beste met de klant voor hebben
  • Non-directieve technieken
  • Open vragen
  • Reflectie luisteren
  • Bevestigen en ondersteunen
  • Samenvatten
  • Directieve technieken
  • Informeren en adviseren
  • Omgaan met weerstand
  • Onderzoeken waar de weerstand ligt
  • Verschillen van mening en inzicht (acceptatie)
  • Judo: gebruik de energie van weerstand voor iets positiefs
  • Dansen: draai samen de goeie kant op

Leerdoel(en)

Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten die zelf met beide benen in de praktijk staan. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door oefeningen en het geven van praktijkvoorbeelden. Ook de interacties met medestudenten spelen hierin een belangrijke rol.

Programma
Datum & locatie
Kostenoverzicht
Motiverende Gespreksvoering - Dag (Bestuursacademie)
Opleidingsniveau

Trainingen

Erkenningen
Meer informatie Download brochure
DE OPLEIDER
Bestuursacademie Nederland - Opleidersscore 8,1
Dé opleider voor het openbaar bestuur
Bestuursacademie Nederland is hét kennis- en opleidingscentrum voor het openbaar bestuur. Met meer dan 50 jaar ervaring weet Bestuursacademie Nederland als geen ander hoe mensen optimaal functioneren in een politiek-bestuurlijke context. Via een compleet pakket aan vakopleidingen en praktijkgerichte cursussen worden jaarlijks duizenden medewerkers binnen de overheid opgeleid en getraind.