Introductie
Je werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken of het KCC binnen een gemeente of je gaat daar starten. Je wilt je graag ontwikkelen om de burger passend en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Dit programma biedt een ideaal fundament voor een veelzijdige baan in de frontoffice van Burgerzaken. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
In deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:
Documenten en verzoeken voor de frontoffice
(6 bijeenkomsten)
- Informatieverstrekking reisdocumenten
- Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
- Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
- Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
- Gegevensverstrekking BRP
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
- Uitvoering Kieswet
- Nationaliteitsrecht
- Verwerken van verzoeken of kennisgevingen met betrekking tot gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht
Burgerlijke stand voor de frontoffice
(6 bijeenkomsten)
- Burgerlijke stand
- Inleiding geboorte, huwelijk en overlijden
- Toepassen Nederlandse wet- en regelgeving
- Verstrekken van informatie
- Verwerken van wijzigingen
- Opmaken van belangrijkste akten
- Opmaken van latere vermeldingen
- Verlof tot lijkbezorging
- Verwerking in de BRP
- Handleiding Uitvoeringsprocedures
- (HUP)
- BRP-berichtenverkeer
Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice
(6 bijeenkomsten)
- Klantgericht werken bij de gemeente
- Communicatie
- Klantgerichte gesprekstechnieken
- Omgaan met verschillende gedragsstijlen
- Slechtnieuwsgesprek
- Omgaan met emoties
- Regie voeren
- Omgaan met klachten
- Kwaliteiten en valkuilen
- Conflicthanteringsstijlen
Migratie voor de frontoffice
(6 bijeenkomsten)
- Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar buitenland)
- Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
- Onderzoek (on)juistheid van verblijfs- en adresgegevens (adresonderzoek)
- BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
- Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
- Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar buitenland
- Informatieverstrekking aan de klant
- BRP-berichtenverkeer
Identiteit, documentherkenning en fraude voor de Frontoffice
(6 bijeenkomsten)
- Identiteit en identificatie
- Identificatieplicht
- Gebruik van wettelijk erkende identificatiedocumenten
- Identiteitsvaststelling
- Online identiteitsfraude
- Documentherkenning
- Welke documenten zijn toegestaan in welke gevallen?
- Authenticiteit van documenten
- (Technisch) beoordelen van identiteitsdocumenten
- (Technisch) beoordelen van reis- en verblijfsdocumenten
- Onderzoek en fraude
- Wat is identiteitsfraude?
- Adresonderzoek
- Onderzoek via social media
- Samenwerken met Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID)
- invloed en aanpak digitalisering