Introductie
Met de cursus Management in zorg en welzijn ontwikkel of verbeter je alle competenties die je als middelmanager in de zorg van nu nodig hebt. Schrijf je nu in!
Omschrijving
Ben je werkzaam als (startend) middenmanager in de zorg en wil je je vaardigheden verbeteren zodat je kunt voldoen aan de nieuwe eisen van de veranderende zorg? Of ambieer je een functie op dit niveau? Met de opleiding Management in zorg en welzijn word je optimaal voorbereid op de praktijk. Als middenmanager in de sterk veranderende sector Zorg en welzijn ben je de verbindende schakel tussen “de handen aan het bed” en het hoger management. Het is jouw taak om de strategische doelstellingen van de organisatie te vertalen naar concrete uitwerking op lokaal niveau.
Na afloop van de opleiding ben je goed op de hoogte van zaken als leiderschap, bedrijfsvoering en heb je competenties op het gebied van coachen en begeleiden van professionals en teams flink ontwikkeld. Je weet hoe je je verschillende rollen als manager effectief kunt invullen en bent goed op de hoogte van de zorgkaart van Nederland.
Baanperspectief
Deze opleiding Management in zorg en welzijn is bestemd voor iedereen die als middenmanager werkt of wil gaan werken en competenties wil ontwikkelen of verbeteren in het coachen van zelfsturende teams bij het vertalen van strategische doelstellingen naar concrete werkzaamheden. Het uitgangspunt daarbij is altijd het welzijn van patiënten en cliënten. De cursus is zeer geschikt voor teamleiders, coördinatoren, regiomanagers in de thuiszorg en afdelingshoofden van ziekenhuizen, verpleeghuizen en zorginstellingen.
Na afloop ben je optimaal voorbereid op de praktijk als middenmanager. Je bent in staat te evalueren, conclusies te trekken en de juiste keuzes te maken. Je kunt participeren in vraagstukken gericht op verbetering en innovatie en bent in staat een ontwikkelplan op te stellen en uit te voeren. Je hebt een coachende en faciliterende stijl van leidinggeven ontwikkeld en kunt een team begeleiden in leer-werkprocessen gericht op professionaliteit en kwaliteit van zorg.
Beschrijving
De opleiding Management in zorg en welzijn richt zich vooral op het ontwikkelen van competenties en behandelt alle essentiële aspecten uit de praktijk van een middenmanager in de zorg voor nu en in de toekomst. De volgende vijf onderdelen komen aan bod:
Effectief leiderschap
In dit deel doe je kennis en vaardigheden op voor de middenmanager van nu en in de toekomst. Je leert meer over persoonlijk leiderschap, effectief leiderschap en visie op leiderschap. Ook het onderwerp vakmanschap komt aan bod, net als de verschillende rollen die je als manager in de zorg moet kunnen invullen. Het laatste onderwerp dat in dit deel aan bod komt, is talentontwikkeling. Je sluit dit onderdeel af met het maken van een persoonlijk ontwikkelplan.
Managementtaken in zorg en welzijn
In het tweede deel komt allereerst het onderwerp bedrijfsvoering aan bod. Je leert onder andere meer over ondersteunende processen, financieel management en communicatie. Ook de taken van de manager krijgen uitgebreid de aandacht, met bijbehorende thema’s als aandacht voor leer- en werkklimaat, versterken van opleiding, ontwikkeling en visie, missie en strategie. Het laatste onderwerp dat aan bod komt in dit deel is kwaliteitszorg en dan met name het inrichten en verbeteren van zorgprocessen op basis van ‘Lean management principes’.
Organisatie, innovatie en verandermanagement in zorg en welzijn
Het (bege)leiden van een team vereist goede organisatorische vaardigheden van de manager. In dit onderdeel komt daarom dit onderwerp aan bod, gericht op de zorg. Je leert over de sociale kaart van Nederland, ontwikkelingen in en de veranderende visie op de gezondheidszorg en de maatschappelijke inbedding. Ook de onderwerpen innovatie en transitie en research & development worden behandeld. Dit deel van de opleiding gaat daarnaast uitgebreid in op verandermanagement en informatievoorziening.
Oplossingsgericht werken in zorg en welzijn
In dit deel ga je aan je slag met oplossingsgericht werken (OW). Naast de basisprincipes komen de praktijkgerichte theoriemodellen ‘4SFC’ en ‘de zevenstappendans’ aan bod. Ook het onderwerp patiëntgerichtheid wordt uitgebreid behandeld. De opdrachten die horen bij dit onderdeel zijn reflectief en behandelen de vragen: “Wat kan ik betekenen voor mijn team?” en “Wat kan ik betekenen voor mijn patiënt/cliënt?”.
Coaching van zelfsturende teams
In het laatste onderdeel richt je je op bevordering van zelfsturing in een team. Je leert meer over de onderwerpen teamdynamica en conflicthantering. Ook leer je hoe je als manager kunt fungeren als coach voor een team. Je krijgt hiervoor meerdere praktische handvatten aangereikt, onder andere tijdens de praktijkdag die hoort bij dit onderdeel. Als laatste komt het onderwerp zelforganisatie aan bod. Dit onderdeel wordt afgesloten met een eindopdracht.
Tijdens de cursus worden er twee online bijeenkomsten via virtual classrooms georganiseerd. Deze online bijeenkomsten worden verzorgd door een ervaren docent en volg je samen met andere studenten. Over de datum en het tijdstip word je tijdig geïnformeerd. Tijdens de virtual classrooms leer je verschillende technieken toepassen in realistische praktijksituaties. Daarnaast staan de virtual classrooms in het teken van het uitwisselen van kennis en ervaring tussen de verschillende deelnemers. De onderwerpen die aan bod komen zijn: Effectief leiderschap bij verandering, de rol van de manager en communicatie en coachend leidinggeven.
Er zijn geen extra kosten verbonden aan deelname aan de virtual classroom. Deelname is niet verplicht maar wordt wel sterk aangeraden.
Toelating
Er zijn geen specifieke vooropleidingseisen. Een vooropleiding en/of werkervaring op MBO 4-niveau wordt wel geadviseerd.