Introductie
Deze training Inleiding Customer Due Diligence is speciaal ontwikkeld voor iedereen in de financiële sector (banken, verzekeraars, intermediairs) die klantcontact heeft en die bekend moet zijn met de bepalingen van de Wwft. Je bent bijvoorbeeld werkzaam als callcentermedewerker, zakelijk accountmanager, accountant, kredietanalist, advocaat, accountmanager, medewerker bij de Belastingdienst of medewerker beursorderlijn.
Ook onze training Meldplicht Grensoverschrijdende Transacties is waarschijnlijk interessant voor jou. Er is geen verplichte volgorde waarin je de trainingen Inleiding Customer Due Diligence en Meldplicht Grensoverschrijdende Transacties moet volgen.
Wil je deze training volgen in het kader van omscholing? En heb je op dit moment geen betaald werk? Kijk dan vooral op onze omscholingspagina. Er is veel vraag naar CDD/KYC-analisten die cliëntenonderzoek kunnen uitvoeren. In deze functie vervul je dus een onmisbare rol binnen de organisatie. Kortom, er liggen mooie carrièrekansen op het gebied van risicobeheersing (compliance) en het tegengaan van witwassen en fraude.
Omschrijving
Wat is een ongebruikelijke transactie? Hoe herken je witwassen? Welke vorm van cliëntenonderzoek pas je wanneer toe en waar en hoe moet je verdenkingen melden? Als financieel dienstverlener met klantcontact heb je een belangrijke en signalerende rol en kun je zelf een bijdrage leveren aan de bestrijding van witwassen en financiering van terrorisme. Aan het einde van de training weet je de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) met vertrouwen in de praktijk na te leven.
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Wwft: waar komt het vandaan en waarom moeten we dit allemaal weten?
- Wwft: Customer Due Diligence en transactiemonitoring
- Internationale regelgeving: Anti-Money Laundering & Combating the Financing of Terrorism (AML & CFT) door FATF en IMF
- Kernverplichtingen uit de Wwft
- Uitwerking door DNB en AFM - waarom de klant kennen?
- Welke beroepsgroepen hebben te maken met de Wwft?
- FIU
- CIS
- Praktijkvoorbeelden
- De vertaling naar jouw eigen dagelijkse praktijk
- Niet analyseren, maar signaleren: hoe vraag ik op een goede manier door?
Leerdoel(en)
Het doel van de training Inleiding Customer Due Diligence (CDD) is inzicht krijgen in de aangescherpte Wwft en je leert waar de wet op is gebaseerd. Maar wat betekent dat allemaal voor jou in de praktijk? Je leert verdachte situaties herkennen, werken met verschillende vraagstellingstechnieken en met welke kernverplichtingen uit de Wwft je te maken hebt. Tijdens de training maken wij gebruik van praktijkvoorbeelden. Wat je tijdens de training leert, kun je meteen in je werk toepassen.
Toelating
Er worden geen specifieke vooropleidingseisen gesteld aan deze training.
Diploma uitreiking
Je sluit de training af met een toets in de online leeromgeving. Rond je de toets met een voldoende beoordeling af, dan kun je het certificaat 'Inleiding Customer Due Diligence' downloaden.